vrijdag 30 maart 2018

ARGUMENTEN

Voor de trouwe lezers van Beggertalk is het niet nieuw, ik roerde het gisteren nog aan: de meest irriterende commercials van de laatste jaren vind ik die over brillen. Bij al die grote jongens op dat gebied krijg je voortdurend kortingen of tweede of derde brillen gratis. Waarom verlagen ze niet gewoon de prijs van die ene bril die je gewoon nodig hebt. Dan zijn we meteen van die dagelijkse, leuk bedoelde, maar volstrekt humorloze commercials af.

Intussen zijn er twee relatieve nieuwelingen op dit gebied op de markt, Charlie Temple en Eyelove. De laatste gooit er ook nog eens een BN'er tegen aan die nu al een gooi doet naar de Loden Loekie voor de meest irriterende BN'er. Die zanger, hoe heet ie ook weer?

Die twee nieuwelingen gooien ook nog eens volstrekt nieuwe argumenten in de strijd die ons ertoe zouden moeten verleiden juist hun bril te kopen. Bij Eyelove roepen ze dat de oogmeting gratis is. Die zanger noemt dat zelfs "briljant". Sinds mijn eerste leesbrilletje heb ik al diverse malen een nieuwe bril aangeschaft. Even zo vele malen zijn mijn ogen opgemeten, maar het is me nooit opgevallen dat "oogmeting" apart op de rekening werd vermeld. Het lijkt me dan ook een vrij essentieel onderdeel van het werk van zo'n brillenwinkel. Bij een auto wordt er bij mijn weten nooit reclame voor gemaakt dat er een gratis stuur wordt bijgeleverd.

Charlie Temple maakt het nog doller. Die levert niet zo maar een bril, maar een bril "inclusief glazen op sterkte". Ja, als je bij- of verzend bent, (daarvoor komen toch de meeste mensen naar de brillenzaak) en je koopt een montuur met daarin een stuk vensterglas, dan schiet je volgens mij niet zo gek veel op.

We moeten weer eens terug naar het 'ziekenfondsbrilletje'. Zonder bijbetaling de glazen die je nodig hebt in een montuur voor iedereen. Wie wat modieuzer wil betaalt er zelf maar voor.