donderdag 6 augustus 2009

Ludiek

Op 15 mei jl. zat ik me hier druk te maken over het optreden van Maurice de Hond in een een reclamespot van de Nederlandse Energie Maatschappij. Ik stelde daarin dat Maurice misbruik maakte van zijn reputatie als onafhankelijk onderzoeker. Wat las ik nu in de Volkskrant? De Reclame Code Commissie vindt dat de Nederlandse Energie Maatschappij de reclame met onderzoeker Maurice de Hond van radio, tv, internet en uit de kranten moet halen. Volgens de codecommissie is de opiniepeiler een onafhankelijke deskundige met een groot gezag, die om die reden niet een specifiek product mag aanprijzen. Ik was dus duidelijk niet de enige die zich geërgerd had.

Nu mag iedereen van tijd tot tijd een foutje maken. Niemand is immers volmaakt. Wat mij betreft had Maurice geen commentaar hoeven te leveren, maar toen er toch een verslaggever daarom vroeg, had je mogen verwachten dat hij zei: "Ja, stom van me. Had ik niet moeten doen." Maar nee hoor: De Hond, die de details van de uitspraak nog niet kent, is verbaasd. 'In de reclame vervul ik de rol van onderzoeker. Op basis van onderzoek onder 2.500 Nederlanders trek ik de conclusie dat veel Nederlanders geld kunnen besparen met energie, zonder dat ik daarbij in alle gevallen concludeer dat de Nederlandse Energie Maatschappij de goedkoopste is. In reclames wordt zo vaak verwezen naar onafhankelijk onderzoek. Dat zou toch moeten kunnen?' Is Maurice nu zo dom of doet hij zo dom? In het spotje vervult hij niet de rol van onderzoeker, maar van aanprijzer. Dat weet hij net zo goed als ik. Als Wouter Bos in een reclameboodschap van ABN/AMRO zou roepen dat uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat je het best een lening kunt afsluiten bij de ABN/AMRO zouden de hele Tweede Kamer en alle media over hem heen vallen, en terecht. Al weer een tijd geleden heeft een producent van een toiletreiniger deze situatie op een ludieke manier gebruikt: "Wij van WC-eend adviseren WC-eend."