dinsdag 25 november 2014

Beleven

Bezoekersaantallen Amsterdamse musea rijzen de pan uit, 'kopt' Het PAROOL. Fijn voor de cultuur in het algemeen en die musea in het bijzonder.

Het totale aantal bezoekers van Amsterdamse musea is in tien jaar bijna verdubbeld. Hoe komt dat nou? De heropening van het Rijskmuseum heeft daaran behoorlijk bijgedragen. Belendende musea, het Stedelijk en het Van Gogh, pikten daarvan een graantje mee. Ook de crisis, waardoor meer mensen hun vakantie in eigen land doorbrengen, speelt mee.

Wat ik niet had kunnen vermoeden: Omdat de musea het met minder overheidssubsidie moeten doen, zetten ze steeds meer in op de beleving van de bezoeker (...) - experience is het nieuwe toverwoord. Gewoon naar schilderijen of sculptuuren kijken en die vervolgens 'mooi' of 'niet mooi' te vinden is er niet meer bij.

Wat ik onder 'beleving' of 'experience' moet verstaan wordt er in het artikel niet bij verteld en als iets een "toverwoord" is, zou je dat toch mogen verwachten. Het schijnt iets met doelgroepen te maken te hebben, want de musea bieden naast hun gewone tentoonstellingen speciale programma's voor kinderen, jongeren of yuppen.

Ik ga pas weer naar het Rijksmuseum als ze daar 'Frans Hals voor senioren' in de aanbieding hebben. En mocht er iets komen als 'Jan Steen voor witte werksters', dan zal ik een kaarje kopen voor de mevrouw die eens in de veertien dagen mij flat komt schoonmaken.