zaterdag 25 december 2010

Kerstbezoek

Het zou best kunnen dat er vandaag hier en daar wat mensen bij elkaar op bezoek gaan. Dat schijnt iets met de tijd van het jaar te maken te hebben. In het algemeen zal daarbij enige afstand overbrugd moeten worden en niet altijd zal dat wandelend of fietsend kunnen, dus wordt auto of openbaar gebruikt. De wegen zijn weer redelijk goed berijdbaar, dus auto en bus leveren geen problemen op. De trams zullen in het algemeen ook wel volgens de dienstregeling rijden. Maar je zult maar afhankelijk zijn van ProRail en de NS.

In Trouw las ik: De aanpak van de NS om het spoor winterklaar te maken, biedt zelfs bij extreem winterweer ’voldoende vertrouwen’. Dat rapporteerde adviesbureau Horvat & Partners deze zomer aan toenmalig verkeersminister Eurlings. Ik heb pakweg 60 winters bewust meegemaakt. De enige extreme winter die ik precies kan dateren is die van 1963. Dat was die winter waarin Reinier Paping de Elfstedentocht won. Die winter zat ik in militaire dienst en heb ik bij temperaturen van -20 graden nachten in een tentje doorgebracht. Dat tentje stond in de sneeuw. Maar ik kan me niet herinneren dat de trein waarmee ik in het weekend van Harderwijk naar Amsterdam reed vertraging had.

Nu kunnen ze me veel vertellen, maar niet dat we op dit moment te lijden hebben onder een extreme winter. Wij hebben te lijden onder extreem incompetent management bij ProRail en NS. De een slaagt er maar niet in de wissels op aanvaardbare manier te laten functioneren, de ander laat zich 96 nieuwe stoptreinen aansmeren, waarvan er inmiddels 63 niet functioneren, want: Stroomomvormers die onder de trein hangen, blijken niet goed afgeschermd tegen sneeuw. Hebben ze er eigenlijk over nagedacht dat het zelfs bij zachte winters wel eens een keer kan sneeuwen?

Als je vandaag toch met de trein moet, wens ik je veel sterkte. Dikke kans dat je mee mag in een oude trein die ze uit de stalling hebben gehaald. Hij rijdt wel, maar het is niet zeker dat de verwarming werkt en of er nog normaal functionerende toiletten zijn.

Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus schijnt een daadkrachtig type te zijn en die gaat tegenwoordig als minister ook over het spoor. Misschien kan zij, als ze terug is van het kerstreces, ook eens wat extreme maatregelen nemen in de personeelssfeer bij ProRail en NS.

PS
Toen ik het voorgaande al geschreven had bleek mij uit Het PAROOL dat de VVD-fractie en ik (bien etonnés de se trouver ensemble) hetzelfde idee hebben:
'Top NS en ProRail moet opstappen'

PPS
Vandaag is er ook weer een 'Beggarkort'. Klik hier.
x