zondag 2 november 2014

Mobiel

Afgelopen woensdag werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt. Met mijn vrienden Jan, Jan en Jan, ging ik in Gouda, waar een van die Jannen woont, iets drinken in een café op de Markt en daarna iets eten bij een Mexicaans restaurant op diezelfde Markt. Een normaal, gezond mens zou de afstand tussen die twee etablissementen moeiteloos in enkele minuten overbruggen. Vanwege de artrose in mijn onderrug en de met bijna 50% verminderde longcapaciteit deed ik er wat langer over, vanwege pijn in de rug en ademnood. Tijdens het drinken en eten hadden we gesproken over mijn plan om eventueel een elektrische step aan te schaffen. Deze:


Bij een bedrijf in Duivendrecht dat zich toelegt op de levering van diverse elektrische vervoermiddelen heb ik gisteren de CityStep bekeken en er een stukje op gereden. Dat verliep best redelijk. Het ding leek me vooral handig mee te nemen in de trein. Mijn vrienden hadden me al gewaarschuwd dat hij waarschijnlijk te zwaar zou zijn. Ik dacht 40 kg, maar het bleek 35 kg te zijn, maar inderdaad: het ding de trein in tillen zou zeer problematisch zijn, niet alleen vanwege het gewicht, maar ook vanwege de onhandige vorm. Het stuur kun je inklappen, maar dan moet je dat zadel loskoppelen. Je moet voor dat ding ook nog eens een bromfietsrijbewijs hebben, wat ik niet heb. (Merkwaardigerwijs hoef je voor een elektrisch autootje van het type Canta, die sneller rijdt dan de CityStep - 45 km/u, resp. 18 km/u - geen enkel rijbewijs te hebben.)

Geen CityStep dus. Maar ze hadden wel een alternatief, dat ik ook al overwogen had: het scootmobiel. Dat is beduidend duurder en kost al gauw € 5.000,00 (tegen € 800,00 voor de CityStep) maar als alles meezit wordt dat geheel of grotendeels door de gemeente, in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning betaald. Ook zo'n scootmobiel heb ik eens uitgeprobeerd. Ik kom er eind verder mee dan te voet.

De scootmobiel kan in de trein, als je vooraf e.e.a. regelt met de NS, die dan voor een 'oprit' bij vertrek en een 'afrit' bij aankomst zorgt. Een ander voordeel van de scootmobiel is, dat wanneer het, niet al veel, gesneewd heeft, ik schreef daar eergisteren  over, ik toch gewoon boodschappen kan doen. Op vier wielen ben je immers stabieler dan op de twee wielen van de fiets.

Ik fiets morgen of overmorgen maar eens naar het Stadsdeelhuis om daar te spreken over de aanschaf van een scootmobiel.