donderdag 3 december 2009

Historisch

Het SGP-Kamerlid Kees van der Staay, lees ik in Het PAROOL, vind persoonlijk heel grote moskeeën niet bij de Nederlandse bouwstijl passen, ze horen niet bij de historische invulling van het landschap. Ik geef direct toe dat een moskee ter grootte van de Aya Sophia in Durgerdam geen gezicht is, maar zet zo'n ding op een open plek in Manhattan en hij valt van een afstand echt niet op. Als je met de trein van Amersfoort naar Zwolle reist, zie je even na het station Harderwijk aan de linkerkant van de spoorlijn een keurig klein, aan de omgeving aangepast moskeetje staan met, als ik me goed herinner, één ook niet zo'n lange minaret. In Oudenbosch hebben ze ooit een kopie van de Sint Pieter gebouwd. Hij is behoorlijk groot voor zo'n klein dorp, maar ze hebben hem wel op wat kleinere schaal gebouwd. Los daarvan: past een kopie van een Romeins bouwwerk bij de Nederlandse bouwstijl en hoort die bij de historische invulling van het Brabantse landschap?

En wat is nou precies een historisch invulling van het landschap? In mijn jeugd heb ik nog wel eens door een aardige polder in de buurt van Amsterdam - in de gemeente Weesperkarspel - gefietst, de Bijlmermeerpolder. Is die polder nou historisch ingevuld? Het Paleis voor de Volksvlijt in Amsterdam is tien jaar voor mijn geboorte afgebrand. In mijn jeugd was daar nog steeds een open plek met daarom heen de bewaard gebleven galerij. Die open plek is in de zestiger jaren van de vorige eeuw - naar mijn gevoel met weinig historisch besef en met opoffering van die galerij - ingevuld met het gebouw van De Nederlandsche Bank, dat met latere aanbouwsels nog steeds lelijker is geworden.

Ik kan me levendig voorstellen dat Kees, vanuit zijn achtergrond, een kerk mooier vindt dan een moskee en als hij betreurt dat er in Teheran geen kerk gebouwd mag worden betreur ik dat met hem. Wat gebeurt er nu met de gevoelens van zorg en onbehagen die bij de autochtone Nederlanders leven? Dat vraagt Kees zich af. Ik zou eens met die autochtone Nederlanders gaan praten en zeggen dat een moskee net zo mooi of lelijk kan zijn als een kerk en dat moskeegangers, afgezien van hun geloof, niet verschillen van kerkgangers. Maar Kees was niet gaan praten. Hij had een motie ingediend:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat het kabinet terecht aandacht wil schenken aan gevoelens van vervreemding en onbehagen onder veel autochtone Nederlanders;
overwegende dat ook wettelijk toegestane activiteiten zoals het plaatsen van opvallende schotelantennes, het laten horen van islamitische gebedsoproepen en het bouwen van grote moskeeën en minaretten kunnen bijdragen aan die gevoelens van vervreemding en van aantasting van de historische Nederlandse identiteit;
verzoekt de regering, in overleg met migrantenorganisaties en gemeentebesturen hiervoor uitdrukkelijk aandacht te vragen, en te bevorderen dat wijze terughoudendheid in acht wordt genomen ten aanzien van dergelijke uitingen,

en gaat over tot de orde van de dag.


VVD en PvdA zagen aanvankelijk wel iets in die, volgens de VVD, "gezondverstandsmotie", maar trokken zich terug toen in Zwitserland bij een volksstemming het bouwen van nieuwe moskeeën verboden werd. Alleen de PVV en Rita Verdonk stemden vóór de motie. Tel uit je winst.
x