zaterdag 2 maart 2019

DAADKRACHTIG

Wien Neerlands bloed door d'adren vloeit zal maar wat blij zijn dat onze regering zo daadkrachtig heeft opgetreden om 'onze' KLM te behouden. 'We' kunnen blijven genieten van vliegen in blauwe vliegtuigen, waarin de crew de vertrouwde blauwe uniformen  draagt. Ik vrees dat de meeste Nederlanders, net als ik, nauwelijks weten hoe het nou precies zit met de economische voordelen van KLM (en Schiphol) in onze eigen Nederlandse handen. Voor de meesten heeft, denk ik, KLM vooral emotionele waarde. (Maar als Easy Jet of Ryan Air je goedkoper naar Malaga willen brengen, ben je natuurlijk wel een dief van je eigen portemonnee als je met KLM vliegt.)

Het zou mij eerlijk gezegd emotioneel niet gek veel doen als al die KLM-vliegtuigen plotseling wit zullen worden met een Franse driekleur  op de staart. Hoeveel tranen werden er, buiten Velsen, gelaten toen de Hoogovens ineens Tata Steel gingen heten? Het kabinet had geen cent over voor een werk van Rubens dat prinses Christina naar de veiling bracht.

Als je veel met de trein reist zou het zo maar kunnen dat je moet overstappen van een trein van de oer-Nederlandse NS naar een trein van Syntus (volledig eigendom van het Franse Keolis)  of van Arriva (een Britse vervoersorganisatie, die eigendom is van Deutsche Bahn). Wat gaan Rutte c.s. doen als plotseling de SNCF (de Franse spoorwegmaatschappij) een grote zak geld over heeft voor de NS? Misschien ziet de Zweedse SJ er wel wat in. We hebben het Zweedse Vattenfall immers ook Nuon laten overnemen en als we ons interieur gaan (her)inrichten gaan we toch graag naar IKEA. Zou de SAS, de Zweedse luchtvaartmaatschappij geen leuk alternatief voor Air France zijn?

Ik heb één vakantie doorgebracht in Frankrijk en 15 in Zweden. Zou dat iets met mijn voorkeur te maken kunnen hebben? Voor een stedentrip geef ik de voorkeur aan Parijs boven Stockholm. Zo genuanceerd ben ik ook wel weer.