zondag 3 januari 2016

BOUWPUT

Amsterdam is altijd één grote bouwput geweest. Je mag ook zeggen: een grote verzameling bouwputten. Jaren geleden werd in een artikel in Vrij Nederland geschreven, dat wanneer je in Amsterdam een straat ontdekte die niet was opgebroken, je direct de gemeente moest bellen.

Omdat ik nooit een auto heb gehad, heb ik nooit veel last van al die bouwputten gehad, want met de fiets kom je overal wel langs. Maar omdat ik nog wel eens een taxi nam, heb ik de chauffeurs vaak horen klagen. 'Vroeger' was de gemiddelde taxichauffeur een Amsterdammer, die zijn ziel in lijdzaamheid bezat. Als de gemiddelde taxichauffeur anno nu niet uit Purmerend of Almere komt, komt hij wel uit Verweggistan. Ja, dan wordt het toch wat moeilijker begrip te hebben voor een 'typisch Amsterdamse' situatie.

In een vooruitblik op het komende jaar van Het PAROOL lees ik dat er niet op gehoopt mag worden dat er dit jaar iets verandert. Stel je voor: Amsterdam áf. Klaar. Geen bruggen afgesloten. Geen bouwputten en hijskranen. Iedereen stapt in metro's of trams die zalig volgens de dienstregeling rijden. Tunnels die niet dicht hoeven wegens onderhoud. Vraag en aanbod precíes op elkaar afgestemd. Hoe heerlijk zou dat zijn? Of: hoe dorps?

Geen zorgen. Amsterdam is niet af. Niet dit jaar en ook het komend jaar niet. Wéér niet. De stad zal under construction blijven en dat merkt de Amsterdammer. Sterker nog: aan gedoe en gewerk zal niet te ontkomen zijn.

IK herinner me nog de tijd dat begonnen werd met de bouw van de metro  Daarbij werden grote delen van de voormalige 'Jodenbuurt' verwoest. We weten allemaal hoe het is gegaan met de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Die had al een paar jaar moeten rijden. Dat zou mij goed zijn uitgekomen, want met mijn scootmobiel zou ik binnen enkele minuten bij het beginpunt van die lijn kunnen zijn. Ik zou weer zonder hulp van het aan Aangepast Openbaar Vervoer maar het centrum kunnen reizen. Ik zal zeker nog twee jaar moeten wachten.

En als dan die Noord-Zuidlijn eindelijk helemaal klaar is en zelfs rijdt, gaat het hele bovengrondse traject van Centraal Station - via Damrak, Rokin, Munt, Vijzelstraat, Vijzelgracht, Ferdinand Bolstraat en Scheldestraat - tot de RAI weer op de schop. Dat wordt dan heringericht tot Rode Loper. Een prachtig gebied met veel kunst en ruimte voor voetgangers en fietsers Totdat dat helemaal klaar is, zou ik voor alle zekerheid maar een paar laarzen aantrekken als je van die kunst en ruimte wil genieten, want het wordt eerst een zandbak.