dinsdag 16 juli 2019

DOORTREKKEN

Het is bijna een jaar geleden dat, onder groot gejuich, maar wel zeven jaar te laat, de Noord/Zuidlijn van start ging. Ik heb nog een aantal jaren gebruik gemaakt van de OV-voorzieningen van voor de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn. Er waren aardig wat directe busverbindingen tussen Amsterdam-Noord en andere delen van de stad. Ik was daar zeer tevreden over en met mij vele andere Noorderlingen. Die hele Noord/Zuidlijn was wat mij betreft totaal overbodig.Tegelijk met de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn werden al die directe buslijnen opgeheven.

Het Parool maakte gisteren melding van een onderzoek van Motivaction naar het gebruik van de Noord/Zuidlijn. "De gigantische investeringen komen vooral terecht bij geprivilegieerde groepen,” zegt mobiliteitsdeskundige Rob van der Bijl." Helaas, voor inwoners van Noord en Nieuw-West betekent de nieuwe metrolijn juist een verslechtering, Dan hebben we het wel over zo'n 238.000 Amsterdammers. Dat ligt zo'n beetje tussen de aantallen inwoners van Utrecht en Eindhoven in.

Steen des aanstoots is de afhankelijkheid van de metrolijn. Voorheen konden inwoners van Noord met verschillende bussen direct naar Amsterdam CS, maar met de start van de Noord/Zuidlijn worden zij vooral naar de nieuwe metrostations gebracht, waar ze moeten overstappen. (...) Opvallend is dat meer dan de helft van de inwoners van Noord de nieuwe metro een verbetering voor het ov-netwerk noemt, maar een verslechtering voor hun persoonlijke reis.

Als je binnen de grachtengordel woont en ergens aan de Zuidas werkt zal de Noord/Zuidlijn best handig zijn, al kun je beter gaan fietsen, want veel langer dan een kilometer of zes zal de tocht niet worden. (Ik heb een jaar of twintig vrijwel dagelijks twee keer tien kilometer gefietst.)

Van der Bijl zegt dat mede onder invloed van de Noord/Zuidlijn een sociale tweedeling kan ontstaan. “Mobiliteit wordt vaak als een puur verkeerskundig vraagstuk gezien, men heeft het over een congestieprobleem dat moet worden opgelost. Maar je zou ook naar mobiliteit moeten kijken met een maatschappelijke bril. Daarvoor hebben bestuurders vaak een blinde vlek.” Amsterdam wordt bestuurd  door een burgemeester van GroenLinks en een aantal wethouders van o.a. SP, PvdA en GroenLinks. Van hen mag te toch verwachten dat ze wel eens door een "maatschappelijke bril" naar het vervoer in hun gemeente kijken.

Hier en daar wordt gepleit voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Purmerend en Zaandam. Dat zal best wat mensen ertoe brengen de auto in te ruilen voor het openbaar vervoer. De inwoners van die gemeentes zou ik willen adviseren: let goed op welke nu nog functionerende buslijnen ze dan willen opheffen.