dinsdag 23 augustus 2016

RECLAME

Zoals ik hier al eens gemeld heb, zap ik nooit weg als er een reclameblok op tv verschijnt. Sommige reclames zijn best leuk, zelfs als je ze voor de tweede of derde keer ziet, bijvoorbeeld die van Klaverblad Verzekeringen.

Sommige reclames zijn stinkend irriterend. De kroon wordt daarbij, naar mijn smaak, gespannen door SpecSavers. Ik neem aan dat ze grappig bedoeld zijn, maar geen ervan is in die opzet geslaagd. Wat mij betreft heeft SpecSavers een zodanige graad van irritatie bereikt, dat ik er niet over peins ooit daar een bril aan te schaffen, als wordt die gratis geleverd. 

Bij IKEA weten ze, geloof ik, niet helemaal precies hoe hun doelgroep eruit ziet. In een van hun reclames zie je een Nederlandse vrouw die een keuken ontwerpt. Je ziet daarbij een keuken van een formaat dat je in de gemiddelde vinexwijk of galerijflat niet zult aantreffen. Als je een huis hebt met zo'n keuken hoef je voor de prijs niet naar IKEA te gaan.


Hornbach is een zaak voor doe-het-zelvers. (Niet voor mij dus.) In hun reclame zie je een wat wanhopige man die bezig is met het ophangen van een lamp. Ik kan heel goed in de gemoedstoestand van die man komen, maar mij ontgaat volkomen waarom op de achtergrond een persoon op een ponny voorbij loopt. Wat is het verband tussen zelf doen (al of niet gefrustreerd) en een ponny?


De bedenkers van de reclame voor de Renault Kadjar en Captur hebben bij de biologielessen nooit goed opgelet. Waarschijnlijk hebben ze ook nooit naar de natuurfilms van David Attenborough gekeken. Dan zouden ze immers geweten hebben dat een bergdal met naaldbomen niet de typische habitat van de neushoorn is. Een beetje research is nooit weg, lijkt mij.