maandag 23 september 2013

Tweet

Moshin Akalay is een wijkagent in de Sloterparkbuurt in Amsterdam-West. Zijn naam las ik in Het PAROOL. Dat had de naam weer van Twitter. Moshin heeft kennelijk de gewoonte via Twitter verslag te doen van zijn werkzaamheden. Zo Twitterde hij gisteren om 12:29 uur: Afgelopen nacht heeft #bejaarde vrouw weer "in #paniek" meerdere malen #112 gebeld en om hulp geroepen. Ze zou #onwel zijn. Al eerder had hij via Twitter laten weten: Druk bezig met #bejaarde vrouw die haar #buurt #terroriseert. Vrouw #simuleert allerlei ziekte beelden voor aandacht. Buurt is er klaar mee.

Ik vraag me af of een agent er juist aan doet details van zijn activiteiten via Twitter wereldkundig te maken en daarbij ook nog eens bijzonderheden over een buurtbewoonster te vermelden. Je moet er niet aan denken dat zijn collega's zijn handelwijze overnemen. Stel je maar even een diender uit Nieuwegein voor die zou hebben getwitterd: Hebben zojuist een #voortvluchtige #maffia baas gearresteerd. Ik denk dat maar weinig werkgevers het op prijs stellen dat het personeel bijzonderheden over het werk verspreidt. Of staat twitteren inmiddels min of meer gelijk aan het maken van een losse opmerking tegen een buurman of iemand die toevallig in een kroeg naast je staat aan de bar? Ik ben misschien wat ouderwets, maar ik zou, wanneer ik in gesprek raakte met een habituele twitteraar, mijn woorden zorgvuldig kiezen, want voor je het weet worden ze op grote schaal verspreidt.
x