woensdag 24 april 2019

PHISHING


Dat ziet er behoorlijk officieel uit, toch? Wat dacht je van de tekst hieronder?


Betreft: Laatste aanmaning inzake
Refrentie: 56Z7KTN3L


Geachte bestuurder,

Bij deze willen wij u mededelen dat u nog een bedrag bij ons heeft openstaan wegens het overtreden van een verkeersvoorschrift, hoewel de betalingstermeijn (sic) reeds is overschreden.


Het openstaande bedrag van €293,61,- (incl. kosten) is tot op heden niet volledig op de rekening van het CJIB bijgeschreven.


Informatie over de overtreding en de opgelegde administratieve sanctie
Omschrijving overtreding: Overschrijding maximum snelheid op autosnelwegen, met 25km/h.
Datum:                               12 februari 2019
Toegestaande snelheid:        100 km/h
Gemeten snelheid:               130 km/h
Gecorrigeerde snelheid:        125 km/h
Openstaande bedrag:           €286,-
Administratiekosten:            €7,61


Te betalen:                          €293,61


Ik was al gauw gerustgesteld. Als je in de 80 jaar van je bestaan nog nooit achter het stuur van een (rijdende) auto hebt gezeten  is de kans vrij klein dat je ergens op een snelweg de maximum snelheid hebt overschreden. Het zou natuurlijk kunnen dat ik een mailtje kreeg dat voor iemand anders bedoeld was, dus ging ik maar wat verder pluizen.

Als je een e-mail ontvangt van een bedrijf of organisatie, zie je bovenaan altijd het e-mailadres van dat bedrijf, bijv.: noreply@abnamro.com, of info@ noordamserviceapotheek.nl. Hier zou je dus iets verwachten als info@cjib.nl. Maar bij deze e-mail stond slc@firenze.tosc.cgil.it; firenze staat voor Florence, tosc (neem ik aan) voor Toscane, cgil voor Confederazione Generale Italiana del Lavoro en it voor Italië. Een wat merkwaardig e-mailadres voor een Nederlands overheidsbedrijf.

Uiteraard kon je ergens doorklikken, naar bunq.me/mijncjib. Bij Wikipedia lees ik: Bunq is een Nederlandse, internationaal actieve bank, die zich richt op inwoners van de eurozone. Het bedrijf verleent digitale financiële dienstverlening, voornamelijk via de eigen mobiele app. Ik ben eens naar de website van bunq gegaan. Dat is niet, zoals de link aangeeft bunq.me, maar bunq.com. Dat "me" staat overigens voor Montenegro. Het land is kandidaat-lid van de EU. Als ze echt lid willen worden kunnen ze er beter voor zorgen dat dit soort praktijken beëindigd wordt.

Ik heb dit phisgingmailtje doorgestuurd naar de fraudehelpdesk.


1 opmerking:

  1. Met het uitzoeken was je toch weer even lekker van de straat en kon je geen nieuwe overtredingen veroorzaken!

    BeantwoordenVerwijderen