dinsdag 23 april 2019

SMOG

Leuk, die oude tradities, zoals die in het oosten van ons land: de Paasvuren die op Eerste Paasdag worden ontstoken. In Duitsland waren ze al een dag eerder begonnen. In het nieuws werd gemeld, dat door de oostenwind niet alleen brandgeur, maar ook allerlei (fijn)stof naar het westen, dus ook naar Amsterdam werd geblazen. Er was sprake van smog.

Mijn longen werken niet zo goed meer. Ik ben er zes jaar geleden gelukkig in geslaagd te stoppen met roken, maar al het andere vuil dat in mijn longen terecht komt wordt door anderen in de lucht gebracht, bijvoorbeeld de liefhebbers van Paasvuren en de liefhebbers van open haarden, waarin hout gestookt wordt.

We hadden mooie Paasdagen. Ik had me dan ook voorgenomen om gisteren een fietstochtje door het Waterland te maken. Ik dacht aan die smog en ben gaan googelen. Ik kwam bij de website longfonds.nl. Die geeft realtime de luchtkwaliteit van de straat waarin je woont.

Jouw locatie

Hildsven,
Amsterdam

Klopt als een bus. Ik kreeg de volgende boodschap:

De lucht bij jou is nu niet gezond. (...) Alleen als de uitslag goed is (0-3) adem je gezonde lucht in. De uitslag voor de Hildsven was 4,9 op een schaal van 1 (gezond) tot 10 (zeer ongezond).

Toen ik nog rookte werd ik als aso beschouwd omdat ik mensen in mijn omgeving liet meeroken. Waarom mogen die Paasvuurliefhebbers wel anderen tegen hun wil schade berokkenen? Het viel dit jaar nog mee, omdat wegens de droogte een hoop brandstapels niet werden ontstoken. Gelukkig waait er ook niet altijd tijdens de Paasvuren een oostenwind, dus zo vaak heb ik er geen last van. Maar wat betekent die gezellige traditie voor mensen met COPD, astma of andere longziekte die in het oosten des lands wonen? Is de instandhouding van die traditie echt belangrijker dan de gezondheid van longpatiënten?

Ik heb wel boodschappen gedaan, want met een scootmobiel naar Albert Heijn rijden legt niet echt (extra)veel beslag op je longen. Maar die fietstocht heb ik toch maar niet gemaakt. Bedankt, traditieliefhebbers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten