dinsdag 27 april 2010

Slank

Hoeveel succesformules hebben we intussen al gehad? Ik heb het over (boeken over) afslanken, althans over gewichtsverlies, want teveel is niet goed. Bij 'Radar' zag ik gisteren het nieuwste boek: "Gezond slank met dr. Frank". Dr. Frank (van Berkum) was er zelf ook. Bij de (voor)aankondiging dacht ik dat dat "dr." een soort grap was, maar Frank is een echte dokter, internist zelfs. En er zijn inmiddels 200.000 exemplaren van zijn boek verkocht. Zoals altijd ligt er een eenvoudig principe aan zijn idee ten grondslag: geen koolhydraten, wel eiwitten. En zoals altijd gaan mensen het uitproberen. Ze vallen af. Joepie! Maar na de zoveelste keer 'courgette met hüttenkäse uit de oven' als ontbijt denk je toch: een bruine boterham is toch wel weer eens lekker. Een reep chocola ook. En een patatje met. Dat hele dieet van Frank komt er op neer dat je veel minder calorieën naar binnen werkt dan je gewend was en ondertussen denkt dat je verantwoord eet.

Kijk, dat iemand een extra centje wil verdienen door het zoveelste boek over afslanken te schrijven, Sonja Bakker bijvoorbeeld, dat begrijp ik nog wel. Succes is bijna gegarandeerd. Ik twijfel echter als een toch al riant verdienende internist zich met zoiets inlaat en dan ook nog eens misbruik maakt van zijn status als arts. "Die man moet het toch weten?" Als ik in Twente zou wonen, waar Frank praktiseert, en ik zou een verwijskaart krijgen voor een internist, zou ik alles doen om een consult bij Frank te vermijden. Ik vertrouw die man voor geen cent.
X

1 opmerking:

  1. Ik vind de titel ook nogal infantiel. Klinkt als een avontuur van kabouter Plop.

    BeantwoordenVerwijderen