dinsdag 27 april 2010

Staking

Naar het zich laat aanzien zal het op Koninginnedag redelijk weer zijn. Het zal dus behoorlijk druk worden in Amsterdam. Ga maar rustig uit van zes- á achthonderdduizend bezoekers. En dan nog een paar honderdduizend Amsterdammers die ook de stad in gaan. Al die mensen zullen een gigantische hoop rotzooi achterlaten. Denk alleen maar aan:
- lege blikjes;
- lege plastic flessen;
- lege kartonnen en plastic bekertjes;
- roerstokjes;
- suikerzakjes;
- lege (of nog gedeeltelijk volle) patatzakken of -bakjes;
- papieren servetjes bij hotdogs of andere broodjes;
- niet-verkochte vrijmarktspulletjes (die niet mee teruggaan).

Het aardige is nu dat werknemers bij de gemeentereiniging hebben besloten op 30 april een staking te beginnen. Dat gebeurt dan in het kader van de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor gemeenteambtenaren. De vakbonden willen een loonsverhoging over 2009 van 1% en over 2010 van 1,25%. Als je dat vergelijkt met wat ze er in de top van het bedrijfsleven bij krijgen, vind ik dat geen waanzinnig overdreven hoge looneis. De top van het bedrijfsleven vindt zich onmisbaar, maar als na Koninginnedag de stad niet schoongemaakt wordt, zie je weer eens hoe onmisbaar ambtenaren (dat zijn die reinigingsmensen namelijk) kunnen zijn.

Als het tot een staking komt - en van mij mogen ze - heb je natuurlijk weer die mensen die er over klagen dat zij met de rotzooi zitten. Dat hoeft helemaal niet. Gewoon de afvalbakken gebruiken op 30 april.
x

3 opmerkingen:

  1. Ik maak me geen zorgen om het afval... Ik vraag me af of al die Dixies ook worden schoongemaakt? Waar vallen die onder? 600.000 bezoekers is geen (katten)pis nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie mijn 'Beggartalk' van 30 april 2009.

    BeantwoordenVerwijderen