woensdag 4 november 2009

Tendentieus?

In de Volkskrant lees ik dat er in Engeland commotie bestaat over de hoge prijzen van de trein. De langste treinreis (zie hiernaast) kost meer dan 1000 euro. Ja, wacht even! Dat is wel 1e klas. Ik heb ook even gekeken op de desbetreffende Britse website en daar kom ik uit op een prijs van 108 pond, dat is 120,19 euro. Dat is echt dezelfde reis, want je doet er 20 uur over, o.a. omdat je ergens een overstaptijd hebt van 90 minuten. Ben ik nou gek of zijn de Britten dat?
x

Moralist

Wel eens van Jos Hooiveld gehoord of iets over hem gelezen? Ik ook niet, maar dankzij de Volkskrant weet ik nu wie hij is. Hij is een voetballer (centrale verdediger) en is 26 jaar oud. Hij speelde voor FC Heerenveen en FC Zwolle, maar verwierf geen landelijke bekendheid. Een in Europa niet algemeen bekende Oostenrijkse club zag wel iets in hem en weer later een evenmin bekende andere Oostenrijkse club. Het bleef modderen, tot hij verhuisde naar de Finse club Inter Turku. Tweemaal werd hij uitgeroepen tot Fins voetballer van het jaar. Daarna verhuisde hij naar het Zweedse AIK Solna. Met die club werd hij Zweeds kampioen en hij werd ook nog eens genomineerd voor de titel verdediger van het jaar.

Je zou zeggen: Jos heeft het gemaakt. Hij moet een tevreden man zijn. Maar Jos blijft ondanks zijn verblijf in diverse buitenlanden een echte Nederlander, dus hij vindt ook wel iets te klagen. De komst van de beroemde voetballer uit Finland was natuurlijk nieuws in de Zweedse pers. Helaas voor Jos waren dat niet alleen loftuitingen. In de Zweedse tabloids werd geschreven: AIK heeft schandaalverdediger Hooiveld overgenomen van Inter Turku. En dat alleen maar omdat ik een jaar geleden een keer dronken achter het stuur heb gezeten.

Ik heb van die momenten dat ik een pietluttige moralist ben. Ik val dus over dat alleen maar. Ik weet niet hoe dat in Finland zit, maar in Nederland is rijden onder invloed een misdrijf. Daar kun je drie maanden gevangenisstraf voor krijgen en/of - voor veel automobilisten nog erger - vijf jaar ontzegging van de rijbevoegdheid (bij recidive zelfs tien jaar).

dinsdag 3 november 2009

Hotel

Al 43 mensen hebben, volgens Trouw, geboekt voor een verblijf van acht weken op een tropisch eiland en zijn bereid daarvoor één miljoen euro te betalen. Nee, dat is niet een vakantie. Die mensen gaan daar trainen voor de bij de prijs inbegrepen feitelijke vakantie, die drie dagen duurt. Ze gaan niet met hun allen tegelijk, want meer dan vier tegelijk kan niet. Die gaan dan letterlijk een rondreis maken. In 2012 gaan, volgens plan, de eerste.

Trouw heeft het over een verblijf in een hotel, maar het is natuurlijk geen hotel als er maar vier mensen tegelijk kunnen verblijven en een rondreis maken. Het is ook geen luxe camper. Het is een ruimtestation - de initiatiefnemers noemen het 'The Galactic Suite Space Resort' - waarmee je, als je daar tenminste één miljoen euro voor over hebt, minimaal vijftien rondjes om de aarde maakt. (Dan zie je in drie dagen vijftien keer de zon opkomen.) Xavier Claramunt, voormalig ruimtevaarttechnicus, merkt op: Het is niet ondenkbaar dat onze kinderen over vijftien jaar net zo makkelijk een weekeinde ruimte kunnen boeken als een weekeinde elders. Die kinderen moeten dan wel een behoorlijk goed betaald vakantiebaantje hebben, of stinkend rijke ouders. Wie komt er in het Guiness Book of Records van de jongste ruimtevaarder ooit?

Als je nou over een week die jackpot van de Staatsloterij wint, kun je je die reis veroorloven. Je kunt zelfs iemand, op jouw kosten, meenemen. Nu heb ik bij 'vakantie in een resort' allerlei associaties, zoals 'op je wenken bediend worden' en 'lekker eten'. Vergeet het maar. Er gaan twee astronauten mee, maar dat zal dan ook wel het complete personeel zijn. Dat eten komt uit tubetjes en zakjes, vermoed ik. Een jacuzzi zal er niet aanwezig zijn. Je neemt niet, zoals gebruikelijk, een goed boek mee, want lezen is zonde van de tijd. Die moet je, voor dat geld, wel besteden aan het kijken naar steeds datzelfde punt: de aarde. Slapen is goed beschouwd al tijd- en geldverspilling.

Ik heb ook weer een staatslot, maar als ik die jackpot win, ga ik me niet acuut inschrijven. Ik vind één week op een tropisch eiland al ruim voldoende, dus ik ga me zeker niet in een tropisch sportcentrum acht weken lang laten afbeulen alleen om drie dagen naar hetzelfde punt te kunnen staren. Je ziet gewoon wat je elke dag in het NOS-journaal bij de weerberichten kunt zien: wolkenvelden die over de aarde trekken. Big deal!

En dan nog dit:

Trouw maakte me ook opmerkzaam op een leuke website: vaagtaal.nl. Daar kun je de meest ergerniswekkende uitdrukkingen van het afgelopen jaar zien, zoals:
- je ding doen;
- proactief;
- doorcommuniceren;
- dicht bij jezelf blijven;
- zeg maar.
Ik zou daar nog 'respect' en 'naar iemand toe communiceren' aan willen toevoegen.

"Vaagtaal is namelijk een LOA, een door Lezen en luisteren Overdraagbare Aandoening".

maandag 2 november 2009

Spectaculair

Met paarden heb ik niet zo veel. Ik vind ze eigenlijk alleen boeiend om naar te kijken als ik er heel veel tegelijk zie, zoals in een westernfilm, of nog mooier: in 'The Lord of the Rings'.

Gezien het voorgaande zul je begrijpen dat dressuur me ook niets zegt. Eerlijk gezegd vind ik dat er altijd nogal tuttig uitzien, al begrijp ik echt wel dat wat (o.a) Ankie van Grunsven met diverse paarden weet te bereiken heel knap werk is. Maar hoe knap het ook is, ik zou het als onderdeel van de Olympische Spelen willen schrappen. Voor hetzelfde geld immers kun je gedresseerde dolfijnen laten optreden. Dat kan ook behoorlijk spectaculair zijn. Of vervang kleiduiven door echte duiven en geef de gouden medaille aan de eigenaar/trainer van de duif die de meeste op hem/haar gerichte schoten weet te ontwijken.

Maar goed, ook bij de paardendressuur staan de ontwikkelingen niet stil, begrijp ik uit een artikel in de Volkskrant: 'Dressuur moet spectaculairder'. Een heuse Task Force heeft een vijftig pagina's tellend rapport uitgebracht. Zo moet het jurysysteem op de schop om vóór de volgende Olympische Spelen in Londen, 2012, tot een veel inzichtelijkere sport te komen. Nu is de toeschouwer vaak de dupe van de moeilijk te volgen jurering in een sport die voor leken toch al uiterst lastig te begrijpen is. Dat begrijp ik dan weer niet. Hoezo: de dupe? Toeschouwer A en toeschouwer B vinden na een paar uur volop genieten dat paard X de gouden medaille verdient, maar tot hun afgrijzen besluit de jury dat die medaille naar paard Y gaat. Hebben A en B ineens minder genoten? Dit is weer typisch zo'n geval van: het wordt pas echt leuk als je na afloop naar je eigen nationale vlag kunt kijken die onder het luisteren naar het eigen volkslied omhoog gaat. OK, zal de halve jury omgekocht zijn, als we dat volkslied maar horen.

Waar het allemaal om gaat is dat er wat wordt gesleuteld aan het jureringssysteem. Daar zal die Task Force best heel grondig over hebben nagedacht, maar het is me volstrekt een raadsel hoe je daarmee het hupsen van die paarden spectaculairder kunt maken. Daarvoor moet je die paarden nog wat nieuwe kunstjes leren, bijvoorbeeld een heel rondje alleen op de achterbenen lopen. Of je laat ze, vergelijkbaar met de limbo, niet over een oxer heen springen, maar er onderdoor dansen.

De Task Force heeft één baanbrekend, vind ik tenminste, advies: we noemen het geen dressuur meer, maar showdressage. In ieder geval weten de Engelsen, Fransen, Spanjaarden, Italianen en Portugezen wat daarmee bedoeld wordt. De Grieken komen er ook wel achter dat εκπαίδευση αλόγου σε περιστροφές hetzelfde is.

zondag 1 november 2009

Afzwakken

Guusje ter Horst, onze minister van binnenlandse zaken, had de Tweede Kamer beloofd een aantal wetenschappers onderzoek te laten doen naar radicalisering in ons land. Dat hebben drie wetenschappers gedaan, las ik in de Volkskrant. Onderzoekers stellen feiten vast en trekken op basis daarvan conclusies. Die schrijven ze dan op. Deze onderzoekers melden o.a.: De PVV van Geert Wilders is een extreem-rechtse partij die islamofobie en systeemhaat tegen de overheid mobiliseert. Daarmee ondermijnt zij de sociale cohesie en de democratie in het land. (...) Daarmee benoemen de onderzoekers wat velen binnen overheidsinstanties vinden, maar wat niemand in het openbaar durft te uiten, zo blijkt uit een rondgang van de Volkskrant. Oftewel: ze hebben natuurlijk gelijk, maar moet je dat nou zo hard zeggen? Dat kun je beter wat afzwakken, want: De vrees bestaat dat Wilders hieruit politieke munt slaat door te stellen dat de autoriteiten hem monddood willen maken.

Leer mij Wilders kennen. Natuurlijk gaat hij daar politieke munt uit slaan. Hij is de zelfbenoemde kampioen van het vrije woord, maar daar moeten anderen niet al te vrijelijk gebruik van maken door gewoon te zeggen wat ze van hem vinden. Het vrije woord betekent dat je ongestraft onzin, wartaal en beledigingen met betrekking tot de islam en moslims te berde mag brengen, maar dat moet je niet te ver doortrekken door dingen te gaan roepen die een echte Nederlander - "Wien Neêrlands bloed in d' aders vloeit, Van vreemde smetten vrij" - als onaangenaam, of zelfs kwetsend zou kunnen ervaren.

Moeten we Wilders niet de kans geven weer lekker te keer te gaan? Kunnen we hem beter zijn (politieke) graf in knuffelen? Laten we dit extreem-rechtse beestje maar gewoon bij naam noemen.

PS
En jawel, hoor: Wilders reageerde zoals verwacht..

PPS
Er zijn nieuwe PROGNOSES verschenen.
x

zaterdag 31 oktober 2009

Spiritualiteit

Sinds Kluun de megabestseller 'Komt een vrouw bij de dokter' het licht deed zien is hij een BN'er die gevraagd wordt over alles en nog wat een mening te ventileren. Zo heeft hij volgens Trouw voor de 'Maand van de Spiritualiteit' een essay geschreven onder de titel "God is gek". Op grond van de titel zou je vermoeden dat hij zich tegen religie keert, maar dat zie je dus verkeerd: hij richt zich tegen het fanatisme waarmee Nederlandse, vooral links-intellectuele, opiniemakers geloof in God en leven na de dood bestrijden als achterhaalde onzin. Hij spreekt ook van 'de dictatuur van het atheïsme' in de Nederlandse media. Kennelijk lees ik de verkeerde kranten en zie ik op tv de verkeerde opinie- of praatprogramma's, want het was mij nog niet zo opgevallen dat 'links' de laatste tijd zo fanatiek het geloof in God en leven na de dood bestrijdt, laat staan dat het fanatieker zou gebeuren dan voorheen. Van die dictatuur heb ik ook niets gemerkt. Ik ben ook aardig links, geloof niet in God en leven na de dood, wil daar best over discussiëren, maar zal dat geloof zeker niet bestrijden. O, da's waar: ik ben geen opiniemaker.

Met Kluun heb ik gemeen dat zijn Judith en mijn Boukje aan kanker overleden zijn en dat we dat overlijden zagen aankomen. Daar houdt de gelijkenis ook wel zo ongeveer op. Kluun bleef ongeremd vreemd gaan en ging ineens weer over God denken. Op zijn veertiende stopte Kluun met bidden, pas in april 1999 begon hij daar weer mee, toen bij zijn vrouw Judith borstkanker was ontdekt. "Van Joost Verhoef, pastor in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam, is de uitspraak: 'Pas als je horizontaal ligt, ga je verticaal denken'. Dat geldt ook als een dierbare horizontaal ligt. We gingen allebei weer bidden, zonder het van elkaar te weten. Ik reed over de Overtoom en vroeg letterlijk: 'laat het goed komen, laat haar beter worden'.

In plaats van aan God te denken en vreemd te gaan had Kluun, denk ik dan, misschien wat meer met Judith kunnen praten. Dan had hij wat eerder geweten dat zij ook weer aan het bidden was. In die situatie God erbij halen is net zo iets als over een inboedelverzekering gaan nadenken als je huis in lichterlaaie staat.

Na Judiths dood gaf Kluun zijn werk als marketingstrateeg op. "Gewoon doorgaan zou een belediging zijn geweest voor het gebeurde. Ik voelde dat ik er iets mee moest doen." Moet ik nu vinden dat ik iets of iemand beledigd heb omdat ik na Boukjes overlijden gewoon weer dagelijks achter mijn bureau in het Provinciehuis van Zuid-Holland ging zitten? Ik had er merkwaardig genoeg geen behoefte aan net als Kluun ineens 'Het Tibetaanse boek van leven en sterven', 'Brug naar de eeuwigheid' of 'Een ongewoon gesprek met God' te lezen. Dat ligt aan mij: ik heb gewoon een andere manier van 'er iets mee doen'.

Ik vind het prima dat Kluun zijn of de spiritualiteit heeft teruggevonden. Dat heeft kennelijk ook tot de kop boven het artikel geleid: Judith was er nog voor ons na haar dood. Goh, wat een mooie, diepe gedachte. Was ik maar zo spiritueel.
x

vrijdag 30 oktober 2009

Pieken

In de sport is het een vaak gebruikte term: te vroeg pieken. Voorbeeld: bij het EK allround schaatsen op 10 januari 2010 rijdt Sven Kramer een nieuw wereldrecord op de 5000 meter, maar op 13 februari 2010 haalt hij bij de Olympische spelen ternauwernood een bronzen medaille op die afstand. Dat is geen al te realistisch scenario, ik weet het, maar in de sport kan van alles gebeuren. (Lees hier 'alles' over de 5000 meter van Kramer. Voor de liefhebbers: vandaag kun je hem weer zien rijden.)

Wat in de sport gebeurt, kan ook in de politiek gebeuren. Het moment om te pieken is uiteraard de dag waarop verkiezingen worden gehouden. Geert Wilders zit al lang genoeg in de politiek om daar alles van te weten. Maar Geert zit met een probleem: hij heeft zijn meeste kruit al verschoten. Hij kan niet voortdurend in herhaling vallen met 'de dreiging van het moslimterrorisme', 'de achterlijkheid van de islam', 'het verbieden van de Koran' en 'het te snel toenemen van het aantal moslims'. Die verhalen kent zo langzamerhand iedereen al en een politicus die in de belangstelling wil blijven, zeker een populist, moet zich voortdurend vernieuwen. Geert doet wanhopig zijn best. Bij de algemene beschouwingen over de Troonrede kwam hij met het voorstel belasting te heffen op het dragen van hoofddoekjes. Zelfs veel medestanders konden dit niet serieus nemen. Hij kan zich nog verder belachelijk maken, blijkt nu. Hij heeft minister Plasterk vragen gesteld over het feit dat de VARA een liedje liet zien en horen met de titel 'Baklava of rijstevla'. Daarin komt o.a. de tekst 'Allah Akbar' (God is groot) voor. Het liedje, van 'Kinderen voor kinderen', dateert al uit 1993, maar Geert is er nu pas achter dat het, volgens de Volkskrant, 'islam-propaganda richting onze kinderen' en vernederend voor Nederlanders is. Geert moet vooral doorgaan met het driftig zoeken naar nieuwe 'bedreigingen'. Dan hebben hij en zijn PVV geen tegenstanders meer nodig.

PS
Alleen voor Gerbie: stuur me nog even je e-mailadres svp.
x