dinsdag 21 juli 2020

OV

In het buitenland is het ov goed voor ongeveer 50 procent van alle mobiliteitsbewegingen. In Nederland 10 procent. Nog meer autogebruik hier past gewoon niet, zeker niet in de steden.’ Dat zegt de directeur  van het Haagse ov-bedrijf tegen Het Parool. Voor mij is dat nieuw. We hebben toch een vrij dicht netwerk aan ov-verzoeningen en we wonen allemaal behoorlijk dicht bij elkaar. In de meeste buitenlanden is dat toch wat minder.

Door het coronavirus kon gedurende geruime tijd nauwelijks gebruik gemaakt worden van het openbaar vervoer. Nu worden veel mensen van het openbaar vervoer weerhouden door het verplichte mondkapje. De ov-bedrijven vrezen dat nu veel mensen het ov hebben ingeruild voor de auto en dat zullen blijven doen, ook als de pandemie is beëindigd.

In Nederland zal niet vaak een autorit gemaakt worden, zonder omwegen, van A naar B, die veel langer is dan 400. De afstand van de zuidgrens van Zeeuws Vlaanderen tot Eemshaven is 420 km per auto, van Maastricht tot Lauwersoog 365 km. Maar er zullen weinig autobezitters zijn die regelmatig zulke afstanden afleggen. Sterker nog: Meer dan 50% van alle autoritten is korter dan 7,5 kilometer. (Bron: Kennisplatform CROW.) Dat is een afstand waar je met de fiets nog geen half uur over hoeft te doen.

Toen ik in Den Haag werkte had ik een collega die stukken dichter bij het werk woonde dan ik. Ik ging op de fiets (bijna 10 km), hij ging met de auto (ongeveer 6 km).

Ik denk dat er veel Amsterdammer zijn die ook in Amsterdam werken en met de auto naar hun werk gaan, hoewel het werk op fietsafstand ligt, zeker met een e-bike. "Ja, maar ik heb geen zin om voortdurend in de regen te fietsen." Dat doe je ook niet: uit een onderzoek, al jaren geleden, van de Fietsersbond is gebleken dat als je een fiets gebruikt voor woon-werkverkeer, je gemiddeld één keer per maand tijdens zo'n rit in de regen rijdt.  Toen ik daarvan kennis nam kwam dat overeen met mijn eigen ervaringen. En zolang ik gewerkt heb fietste ik naar mijn werk.

Ik heb ooit een jaar lang exact bijgehouden wel kosten ik maakte voor vervoer per fiets en openbaar vervoer (incl. de taxi die ik vrij vaak gebruikte), dus ook fietsreparaties en afschrijving van de fiets. Ik kwam uit op nog geen 100 gulden per maand uit. Ik neem aan dat dat tegenwoordig  150 gulden zou zijn, oftewel 68,18 euro. Hoeveel kost jouw auto?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten