woensdag 22 juli 2020

(DOOR)BETALEN

"En van de een op de andere dag was de omzet weg." Paul Römer (57) kijkt even bedrukt. De directeur zit achter het bureau in zijn werkkamer in Hilversum. Die in Amsterdam kan hij binnenkort uitruimen als de tv- en radioactiviteiten van Talpa Network in één pand worden ondergebracht voor, zo zegt hij ‘een eigen mini-mediapark’ (...) "Bij Talpa Network werken 1500 mensen die maandelijks een salaris krijgen. Dan krijg je wel even hoofdpijn", aldus Römer.

Römer huilt uit op de schouders van een journalist van het AD, dat verder meldt: Op 19 maart stuurde Talpa-eigenaar John de Mol iedereen een brandbrief. Om de gevolgen van het virus te beperken, volgen ‘draconische maatregelen’, stelde hij. Het suggereert alsof het al een tijdlang slecht gaat met Talpa.

Moten we nu medelijden hebben met de ongeveer 300 mensen die hun baan gaan verliezen? Waarschijnlijk wel, maar ik zou ze willen oproepen eens met hun allen bij de Talpabaas op bezoek te gaan en te vragen of hij misschien uit eigen middelen hun salaris kan (door)betalen. Ik heb geen idee wat die mensen verdienen, maar laten we zeggen gemiddeld 100.000 euro per maand. Dat doorbetalen zou John dan 30.000.000 euro per maand kosten. Dat is geen klein bier.

Dat is inderdaad geen klein bier, maar zo ken ik er nog een: in de Quote 500 van november vorig jaar stond John op de vierde plaats met een geschat vermogen van 2,7 miljard euro. Als hij nou eens 700 miljoen euro van dat vermogen zou gebruiken voor het salaris van die 300 mensen. Dat zou hij dan bijna twee jaar kunnen volhouden en houdt hij nog altijd twee miljard euro over. Ik vermoed dat hij dat vermogen niet hoeft aan te spreken om rond te komen. Ik vermoed namelijk ook dat zijn maandelijks inkomen boven de Balkenendenorm ligt. (Daar hoeft hij zich overigens niet aan te houden, want hij werkt niet in de publieke sector.)

PS

Ik heb een tijd geleden eens opgezocht waar dat Talpa vandaan komt. Dat had ik gauw gevonden. Talpa is de Latijnse naam die Carl Linnaeus gaf aan wat denk je? Heel goed: dat blinde beestje dat zoveel hopen in een tuin kan aanbrengen, de mol.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten