zaterdag 9 mei 2020

VERSOEPELING

Trouw schreef: Het treinverkeer tussen Weesp en Amsterdam heeft donderdagochtend enige vertraging opgelopen, omdat een trein te vol was. Omdat geen van de passagiers wilde uitstappen, kon de trein niet vertrekken. Dat meldt de treinverkeersleiding van ProRail.

Wat leren we hieruit? Dat, als het erop aankomt mensen best risico willen nemen. Dat voorspelt weinig goed met de versoepelingen in het coronabeleid  voor de boeg.

Kan het nou echt veel kwaad als je op een terras op net wat minder dan anderhalve meter van elkaar zit?  Ik weet echt niet hoe 'hard' die anderhalve meter is. Maar als ik het goed heb kun je al drager van het virus zijn, voordat je de symptomen begint te vertonen.

Dus jij hebt lekker geborreld met een vriend die je al lang niet  gezien hebt. Jouw  vriend is, zonder dat hij weet, drager van het virus. Bij het afscheid nemen schudden je elkaar hartelijk de hand. (O shit, dat mocht niet, hè? Nou ja we hebben geen van beiden wat, toch?)

Jij gaat na de borrel nog even naar Albert Heijen. Nu is dat de enige plek waar ik de laatste twee maanden kan zijn, als ik niet thuis ben. Daar kom ik jou tegen, want terwijl ik een pak  yoghurt uit het koelvak pak, sta je naast me, bijna tegen me aan, want je hebt ook yoghurt nodig en waarom zou je wachten tot die ouwe man op zijn scootmobiel eindelijk zijn pak yoghurt heeft? (Ik moet nu al vaak moeite doen om mensen te ontwijken.)

Ik heb er alle begrip voor dat bedrijven/winkels/zzp'ers weer aan het werk willen gaan. Maar ik heb er niet zo veel vertrouwen in dat het sociaal afstand houden nog lang consequent zal worden nageleefd, als er zoveel anderen dingen wel weer mogen. Een week geleden al zag ik in 'mijn' AH, ondanks het advies om met niet meer dan één persoon te winkelen een man en een vrouw met drie kinderen rond een boodschappenkar. Toen was er nog niet eens sprake van versoepelingen.

Die tweede golf zal er nog wel komen en mogelijk overleef ik die ook weer.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten