zaterdag 10 september 2016

ZERO

Het is al heel lang geleden dat ik voor het laatst ontbijtkoek heb gegeten. Dat moet ergens in mijn jeugd geweest zijn. Het is niet zo dat ik ontbijtkoek niet lekker vond. Op een gegeven moment kwam het er gewoon niet meer van.

De firma Peijnenburg maakt ontbijtkoek en probeert mij via de Sterreclame tot het nuttigen daarvan te verlokken. Als extra eigentijds 'incentive' wordt medegedeeld dat er zero % suiker aan de koek is toegevoegd. Iedereen die op zijn/haar lijn let zal geneigd zijn te denken: 'Ha fijn, geen suiker. Die ontbijtkoek wil ik wel'. Maar dat zegt Peijnenburg niet en ze zouden liegen als ze dat wel zouden zeggen. Ik heb bij AH eens zo'n koek uit het schap gehaald en de lijst met ingrediënten bekeken. Daar staat o.a. dat de koek per 100 gram 5,5 gram suiker bevat.

Op de website van Peijnenburg zijn ze eerlijker, maar wie kijkt er op de website van Peijnenburg? Rogge (de grondstof voor ontbijtboek)  bevat van nature namelijk een klein beetje suiker. Roggemeel bestaat ook nog eens voor meer dan de helft uit koolhydraten die ook heel wat calorieën leveren.

De suikers die Peijnenburg sinds 1883 aan de koek toevoegde zijn vervangen door xylitol, een natuurlijke vervanger van suiker, volgens Wikipedia, dat ook zegt dat het 40% minder calorieën levert dan suiker. Dus behalve die natuurlijke suikers bevat de zero ontbijtkoek ook nog de toegevoegde caloriën van xylitol.

Dus denk nog even na voor je een lekkere plak ontbijtkoek afsnijdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten