vrijdag 9 september 2016

RACE

Momenteel worden in Rio de Paralympische Spelen gehouden, waarbij mensen met een beperking op eigen wijze diverse sporten beoefenen. Of het toeval is weet ik niet, maar afgelopen woensdag werden in het Olympisch Stadion in Amsterdam ook wedstrijden gehouden voor mensen met een beperking. Mensen zoals ik, want ik beweeg me ook regelmatig voort met behulp van een rollator.

Het PAROOL berichtte: Fanatieke strijd bij 7e rollatorloop in Olympisch Stadion. De jaarlijkse Rollatorloop kent drie afstanden: de 400, 1000 en 2500 meter. Deelname is gratis, een rollator geldt als toegangsbewijs. "Meedoen is belangrijker dan winnen," aldus de organisatie.

Theoretisch had ik dus kunnen meedoen, maar ik had niet fanatiek strijd kunnen leveren. Enkele maanden terug heb ik gedurende elf weken (drie keer een uur per week) een cursus longrevalidatie gevolgd in het OLVG West. Daar heb ik van de begeleidende fysiotherapeuten geleerd dat ik juist langzaam aan moet doen met mijn rollator. Met een tijd van vier minuut drieëntwintig en een gemiddelde snelheid van 5,5 km/u is de winnares van de 400 m ruim een halve minuut sneller dan vorig jaar. Ik heb die afstand wel eens in het winkelcentrum gelopen. Ik heb de tijd toen niet bijgehouden, maar ik weet nog wel dat ik onderweg zeker drie keer heb gerust om weer op adem te komen. Toen moest ik ook nog weer terug. Aan 1000 m, laat staan 2500 m, zie ik me helemaal niet beginnen.

Ik heb geen idee of je buiten Nederland ook zo veel mensen met een rollator ziet. Mocht dat zo zijn, dan kan ik me voorstellen dat over enkele jaren de rollatorloop een vast onderdeel van de Paralympische Spelen wordt. Dan kan het niet lang meer duren of er komt een soort Grand Prix voor scootmobielen. Ik zie mezelf al vanaf pole positition beginnen!


1 opmerking: