woensdag 10 februari 2016

RIJK

Heb ik iets tegen rijke mensen? Ik ben behoorlijk links, dat vind ik tenminste zelf, anderen mogen uitmaken of ik gelijk heb. Maar ik heb niets tegen mensen met veel geld, vooropgesteld dat ze op een eerlijke manier (hard werken, slim speculeren, de jackpot winnen, van die dingen) aan hun geld zijn gekomen.

Wat ik nooit begrepen heb is dat mensen die voldoende geld hebben om ruim van rond te komen toch bezig zijn om er steeds meer geld bij te krijgen. Een eigentijdse manier om en extra centje te verdienen is af en toe (een deel van) je woning te verhuren via Airbnb.

Een student Sociale Geografie en Planologie, las ik in Het PAROOL, heeft onderzocht waar de Amsterdamse woningen in het bestand van Airbnb zich precies bevinden. En wat denk je? Bijna één op de dertien woningen in het gebied rond de Dam is te huur via Airbnb. Uit onderzoek blijkt dat ook in de hippe buurten rond de binnenstad het percentage woningen op het verhuurplatform enorm is. (...) In buurten waar de inkomens het snelst zijn gestegen is buitenproportioneel veel Airbnb te vinden. Het voedt de veronderstelling dat Airbnb en zijn klanten zich sterk richten op buurten die in opkomst zijn en waar vaak oorspronkelijke bewoners klagen over gentrificatie. 'Het verhuurplatform vergroot de investeringswaarde van een woning: het is niet meer alleen een huis, maar vertegenwoordigt steeds sterker een waarde. Als de prijzen stijgen, treedt ook een verdringingseffect op. Lagere en midden inkomens kunnen worden uitgesloten van zulke buurten.' Als ik dat laatste lees, voel ik toch bezwaren rijzen tegen dat 'meer willen hebben'. Het resultaat is immers dat mensen die het niet zo breed hebben het steeds moeilijker heben bij het verkrijgen van een betaalbare woning. En intussen horen we de veelverdieners klagen dat 'hun' buurt overspoeld wordt door toeristen.

1 opmerking:

  1. Sluit wel mooi aan bij een stukje dat ik een paar jaar geleden blogde:

    https://gerbie7.wordpress.com/2012/10/05/hermes-god-van-dieven-en-handel/#comments

    BeantwoordenVerwijderen