zaterdag 11 oktober 2014

Oplossing?

Mijn longen werken, vanwege de COPD nog maar voor 54%. Vanwege artrose heb ik al gauw pijn in de lage rug . E.e.a. betekent dat een meter of 50 lopen al een hele opgave is. Ik heb dan dus pijn in mijn rug en loop naar adem te happen. Nu loop ik echt niet elke dag 50 meter. OK, bij Albert Heijn, maar dat doe ik in een rustig tempo en het karretje gebuik ik als rollator. Zo nodig kan ik bij de koffieautomaat even gaan zitten.

Ik heb al in geen tijden naar een bushalte hoeven lopen (al gauw een paar honder meter van huis), omdat ik gebruik kan maken van het Aanvullend Openbaar Vervoer. Ik stap voor de deur in, maar op de plaats van bestemming moet ik dan vaak toch een stuk lopen. Onlangs ging ik naar Den Haag. Op het Centraal Station in Amsterdam moest ik van de ingang naar spoor 14. Op spoor 14 moest ik naar de voorkant van de (behoorlijk lange) trein. Naar de voorkant, omdat Den Haag Centraal een kopstation is en ik dan na het uitstappen niet eerst nog langs een groot gedeelte van de trein hoefde te lopen. Van de trein naar de taxi was nog een heel eind, dus ik was blij, toen ik eenmaal (hijgend) in de taxi zat.

Ik zat in de taxi samen met mijn vriendin Sylvia met wie ik ging luchen in een chinees restaurant in de Wagenstraat. Helaas was dat nog niet open, dus we besloten eerst elders een kopje koffie te gaan drinken. De dichtstbij zijnde gelegenheid daartoe was de Bijenkorf. Geen grote afstand, maar ik was al weer zeer blij toen ik zat. Uiteraard werd dat herhaald toen we naar de chinees gelopen waren.

Het zal nog wel vaker voorkomen dat ik hoe dan ook een stuk(je) zal moeten lopen, met alle narigheid van dien. Maar er leek een oplossing in zicht. Ik las via Bendle, in de Telegraaf over de Airwheel. Ze zijn redelijk geprijsd, goedkoper dan de gemiddelde elektrische fiets of scootmobiel en volgens mij redelijk makkelijk mee te nemen in taxi en trein.

Redelijk enthousiast besloot ik met de Nederlandse verkoper van de Airwheel te bellen. Dat werd een teleurstelling. Nadat ik mijn situatie had beschreven, was men zo eerlijk te zeggen dat ze me er graag een zouden verkopen, maar dat ik er beter niet aan kon beginnen. Er is duidelijk enige motorische handigheid vereist en dat is nu eenmaal niet mijn sterkste eigenschap en dat is nog een understatement.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten