vrijdag 7 juni 2013

Paaltjes

Onlangs botste een ouder echtpaar op een snorfiets tegen een paaltje midden op een fietspad. Beiden raakten ernstig gewond, de vrouw overleed later in het ziekenhuis. De gemeente Amsterdam heeft nu besloten dat veel van die gevaarlijke paaltje moeten verdwijnen.

Het is mijn indruk dat veel van die paaltjes geplaatst zijn om te voorkomen dat automobilisten gebruik maken van het fietspad. Ik ga naar het winkelcentrum via een viaduct waar alleen een fietspad en een voetpad onderdoor lopen. In dat fietspad staan paaltjes. Die voorkomen dat ‘slimme’ automobilisten dat fietspad gebruiken om zo een omweg van enkele honderden meters te voorkomen. Denk niet dat zulke automobilisten er niet zijn. In Den Haag fietste ik naar mijn werk via de Weimarstraat, een winkelstraat, waarin op een gegeven moment een fietspad was aangelegd. Dat ging uiteraard ten koste van de ruime voor auto’s. Wanneer een vrachtwagen bij AH stond uit te laten kon daar geen auto langs. Automobilisten met vreselijke haast maakten dan wel eens gebruik van het fietspad. Als zo’n automobilist achter mij aan kwam ging ik altijd zo langzaam mogelijk op het midden van dat fietspad rijden. Dat deed ik ook als een auto mij tegemoet kwam. Eén keer stapte een chauffeur dreigend uit, maar ik werd bijgestaan door medefietsers en de automobilist kon mooi achteruit terugrijden.

Ik zie de bui al hangen als veel van die paaltjes verwijderd worden. Het wachten is dan op de eerste (brom- of snor)fietser die tegen een auto aanknalt waarmee misbruik gemaakt wordt van het fietspad. Ik moet overigens ook nogal opletten om te voorkomen dat ik met mijn fiets tegen een rondrazende brom- of snorfiets aanrijd.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten