zaterdag 8 juni 2013

Geheim

Wie aan de Amerikaanse geheime dienst denkt, denkt al gauw aan de CIA, die zijn mensen over de hele wereld uitzendt om gegevens te verzamelen, oftewel om te spioneren. Maar er is een veel grotere inlichtingendienst, de National Security Agency, de NSA. Haar werknemers zitten gewoon achter een bureau. Toen ze net begonnen, in de Tweede Wereldoorlog, lazen ze buitenlandse kranten en tijdschriften en luisterden ze naar buitenlandse radio’s. Door die (openbare) gegevens te verzamelen en analyseren kwamen ze veel meer te weten dan die ‘ouderwetse’ spionnen van de CIA. Later gingen ze ook telefoonlijnen afluisteren en tegenwoordig wordt uiteraard alles wat via het internet gaat gevolgd, opgeslagen en geanalyseerd. Dat mag natuurlijk niet, maar er mag zo veel niet.

Ineens komen al die clandestiene activiteiten weer eens in het nieuws, al weten ‘we’ al jaren dat ze gebeuren. Ik heb daar een dik boek over, dat ik al in 2001 in Amerika gekocht heb. De Amerikanen worden gerustgesteld met de mededeling dat al dat afluisteren in Amerika niet mag, dus ze doen het alleen in het buitenland. Dat is uiteraard onzin want ze bespioneren (zeker sinds 9/11) de eigenbevolking net zo hard. En reken er maar op dat onze eigen AIVD (en inlichtingendiensten in alle, ook democratische, landen) precies hetzelfde doet. Dat mag ze ook niet doen, maar ja, je wilt toch graag voorkomen dat terroristen aanslagen plegen? Daar heb je toch wel wat stiekem, clandestien gedoe voor over? Dan wil het College Bescherming Persoonsgegevens ook wel wat door de vingers zien. Jij hebt toch niets te verbergen, mag ik hopen?
x

1 opmerking:

  1. Ha, ik heb van alles te verbergen, en dat is tot nu toe prima gelukt. Geen AIVD, NSI of CIA die daar weet van heeft. Of heb ik me nu in de nesten gereageerd...

    BeantwoordenVerwijderen