dinsdag 3 juli 2012

Slopen

Er staat nogal wat ongebruikte kantoorruimte in ons land. Er waren nu eenmaal mensen die visioenen hadden van veel geld verdienen door hun geld te beleggen in nieuwbouwkantoren. Achteraf blijkt nu dat er veel minder kantoorruimte nodig is dan er gebouwd is. Tja, op kantoorruimte die niet verkocht of verhuurd wordt verdien je geen cent. De landelijke overheid wil van een hoop van die leegstand af komen door simpelweg die gebouwen af te breken. Afbreken kost ook geld. In Het Parool lees ik: Amsterdam wil als eerste gemeente in het land een fonds oprichten om de sloop van oude kantoorpanden te bekostigen. (...) De verwachting is dat er jaarlijks 1,5 miljoen euro aan gemeentegelden naar de sloop van kantoren zal vloeien.

'Gemeentegelden' zijn belastinggelden, die ook zijn opgebracht door mensen die niets met de bouw van die overbodige panden te maken hebben, omdat ze a.) geen geld hadden om te beleggen, of b.) slim genoeg waren om niet in kantoorbouw te beleggen, of c.) niet zo nodig steenrijk hoefden te worden. Ik reken mezelf tot de categorieën a. en c. Ik denk ook wel eens: "Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten." Waarom moet ik meebetalen aan de de gevolgen van verkeerde beslissingen van geldjagers?  Toen ze nog geld verdienden werd er toch ook geen fonds gevormd, waarvan ik kon meeprofiteren? En hadden ze al die bouwactiviteiten niet beter kunnen besteden aan woningbouw? Voor zover ik weet is er nog steeds geen overschot aan woningen. Als de gemeente jaarlijks 1,5 miljoen euro wil steken in de bouw van extra betaalbare woningen zul je mij niet horen klagen.
x
x

1 opmerking:

  1. Ik vind het ook te gek voor woorden, laat degene die die panden hebben laten bouwen, lekker hun rommel zelf opruimen.

    BeantwoordenVerwijderen