maandag 2 juli 2012

Commentaar

Het aardige van tv is dat je 'live' allerlei dingen kunt meemaken, waarover onze voorouders alleen konden lezen, of in het beste geval veel later filmbeelden konden zien. Je hoefde als liefhebber van voetbal niet naar Polen of Oekraïne af te reizen, om alle wedstrijden van het EK van begin tot einde te zien. Gisterochtend kon ik er getuige van zijn dat André Kuipers vrijwel exact op het geplande tijdstip en de geplande plek in Kazachstan terug kwam op de aarde. Gistermiddag kon ik er getuige van zijn hoe een grote groep mannen om het snelst van Luik naar Seraing fietste. Dat kan ik de komende bijna drie weken nog dagelijks zien en dat zal ik ook redelijk vaak doen.

Af en toe denk ik wel eens, dat het toch wel leuker zou zijn om lijfelijk bij die gebeurtenissen aanwezig te zijn, omdat je dan niet hoeft te luisteren naar 'het commentaar'. Begrijp me goed: enige uitleg bij iets hoogtechnisch als de landing van een ruimtecapsule is nooit weg. Maar de mededeling dat de capsule daadwerkelijk is geland vond ik wat overbodig, want dat had ik met eigen ogen gezien. Een valpartij in de Tour wordt ook altijd ruim in beeld gebracht, waarbij Herbert Dijkstra of Maarten Ducrot vertellen dat het om een valpartij gaat. Na de wedstrijd wordt dan een Nederlandse renner in beeld gebracht die vertelt dat hij is meegegaan met een ontsnapping, maar dat hij niet de 'goede benen' had. Ja, dat had ik allemaal al gezien. Mij, en andere kijkers, hoeft ook niet voor de zoveelste maal verteld te worden dat Cancelara wel eens eerder een tijdrit gewonnen heeft en dat hij gisteren bij de finale van de rit 'van voren' zat was ook zonder toelichting wel duidelijk. Je kon hem namelijk herkennen aan die gele trui.

Natuurlijk kan ik het geluid uitzetten. Ik hoef zelfs helemaal niet te kijken, als ik al die ergernissen wil voorkomen. Maar soms vertellen ze wel eens iets wat ik niet weet. Daarvoor zijn, volgens mij, die commentatoren ook ingehuurd. Zo hadden ze het gisteren voortdurend over ene Peter Sagan, een talentvolle jonge renner, die dit jaar aal veel gewonnen heeft. Ik zie en lees niet alles, dus ik had nog nooit van hem gehoord. Ik vermoedde dat hij een Fransman was, maar het zou ook zomaar een Canadees kunnen zijn. Hesjedal is immers ook een Canadees en geen, zoals de naam doet vermoeden, Scandinaviër. Pas vlak voor het einde van de rit werd het me duidelijk gemaakt; Sagan is een Sloveen, Hoewel, even later werd hij een Slovaak genoemd. Als je dan toch commentaar geeft, doe het dan meteen goed.
x

2 opmerkingen:

  1. Ik heb de gave het geluid van het commentaar uit te zetten in mijn hoofd. Ik hoor het wel, maar registreer het niet. Anders erger ik me ook groen en geel.

    Ot: dank voor de dooddoener op mijn blog zojuist ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Ik zie en lees niet alles", dat moet een understatement zijn. Sagan is de renner die dit jaar het meest heeft gewonnen. Je had weinig winst gemaakt als je je dollars op hem had gewed gisteren.

    BeantwoordenVerwijderen