woensdag 9 mei 2012

Wit

Uit een artikel in de Volkskrant werd me weer eens duidelijk dat er nog altijd mensen zijn die zich hardnekkig verzetten tegen het 'Groene Boekje' en de spellingregels die het voorschrijft. Dat heeft al eerder geleid tot het 'Witte Boekje'. Ik heb me daar nooit in verdiept, want of je nou van de hond of de kat gebeten wordt ...

Ik houd me altijd aan het Groene Boekje. Wanneer ik twijfel - en dat komt redelijk vaak voor - ga ik te rade bij de onlineversie. Dankzij mijn onderwijzersopleiding en mijn interesse voor taal maak ik sowieso al weinig taalfouten bij alles wat ik schrijf, maar vroeger zou ik een woord als "sowieso" nooit in schrijftaal gebruikt hebben, omdat het me te Germanistisch was. Het komt echter in het Groene Boekje voor en behoort dus inmiddels tot de Nederlandse taalschat en ik mag het dus gebruiken. Hetzelfde geldt trouwens voor "überhaupt". Ik heb de neiging om uit het Engels afkomstige woorden als 'het-woorden' te beschouwen. Ik zeg dus 'het blog', maar ik schrijf - als ik eraan denk - de blog, want dat moet van het Groene Boekje.

We moeten natuurlijk niet doen of er met het Groene Boekje opeens spellingregels kwamen. Die zijn er altijd geweest. We kregen al in 1808 een officiële Nederlandse spelling. Mijn moeder, als ze schreef, gebruikte nog altijd dubbele klinkers in open lettergrepen, hoewel dat in 1934 werd afgeschaft. Waarschijnlijk, dat weet ik niet zeker, schreef ze ook nog mensch en visch.

Overigens, als je geen ambtenaar bent en niet in het onderwijs werkt, ben je helemaal niet verplicht je aan het Groene Boekje te houden en mag je rustig schrijven dat je op Koninginnendag pannekoeken gaan eten. Je hoeft je alleen maar af te vragen wat de lezers van jouw schrijfsels voor conclusies trekken over jouw opleiding en kennis.
x

3 opmerkingen:

  1. Alles volgens het boekje doen Evert. Het spreekwoord zegt het al ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tweet laatst van een van mijn studenten. "Zei is echt dom!". Ik betwijfel of ze de ironie zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...ik word liever door onze kat gebeten!!

    BeantwoordenVerwijderen