woensdag 30 mei 2012

Resultaat

Het duurt nog ruim een week voor het losbarst en daarna kunnen we er bijna drie weken lang niet onderuit: het EK voetballen. Ik gun iedereen zijn plezier en ontspanning en als ik heel eerlijk ben wil ik best toegeven dat ik met plezier naar een goede voetbalwedstrijd kijk. Probleem is dat van te voren niet zeker is dat een voetbalwedstrijd, zelfs niet als die door twee topelftallen gespeeld wordt, de aandacht 2 keer 45 minuten lang kan vasthouden. Let wel: dat is mijn probleem.

Anders dan veel Nederlanders zal het mij worst wezen op welke plaats Nederland uiteindelijk eindigt. Het mag van mij best Europees kampioen worden, maar dan moet het wel aantrekkelijk voetbal spelen. Een profvoetbalwedstrijd is al lang geen sport meer, het is een voorstelling die de massa moet vermaken. Als een popgroep tijdens een popfestival er met de pet naar gooit, komt hij niet weg met het excuus: het gaat om het resultaat. Goede muziek maken is meer dan een reeks klanken georganiseerd op een rijtje ten gehore te brengen. Een goede voetbalwedstrijd is, in mijn visie, meer dan minimaal één doelpunt meer maken dan je tegenstander.

In een of andere krant las ik dat Nigel de Jong, een van onze 'helden', bij de Zwitserse politie aangifte gedaan had van de diefstal van zijn horloge. Dat horloge was enkele duizenden Euro's waard. Iemand die een salaris verdient waarmee hij een horloge van die prijs kan aanschaffen moet zijn werk (voetballen!) wel heel goed doen, als hij mijn aandacht waardig wil zijn.

Maar ja, ik weet dus nooit van tevoren of een wedstrijd echt het bekijken waard wordt. Het zou best kunnen dat Ierland-Kroatië  veel leuker wordt dan Nederland-Duitsland. In ieder geval zul je mij op 13 juni 's avonds niet in een kroeg aantreffen. Dan gaat het om het resultaat.
x

2 opmerkingen:

  1. Ik heb er nu al zin in. Not. Heb voor de zekerheid maar 60 nieuwe boeken op mijn e-reader gezet. Ik zal Vlam wel een aantal avonden kwijt zijn nl ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat er als tegenhanger voor al dat voetbal ook goede politieseries en detectives op tv komen. Ik word al die oranjezooi in straten en winkels nu al zat.
    Olympische Spelen lijkt me dan wel weer leuk om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen