donderdag 7 juli 2011

Fluitje

Wat had ik altijd bij me tijdens mijn wandelingen door onherbergzame, weinig bezochte gebieden? Een fluitje, zoals scheidsrechters gebruiken, met zo'n 'erwtje' erin. Het geluid ervan draagt verder dan de menselijke stem en niemand zal denken dat het wel door een of ander beest voortgebracht zal zijn. Wie het hoort gaat in zo'n gebied ernaar op zoek. Zo'n fluitje is ook de redding geworden van Mary-Anne Goossens, de Limburgse die al geruime tijd in Spanje vermist werd. De Spaanse politie had het zoeken al gestaakt. Spaanse wandelaars vonden haar na het horen van het fluitje.

Ik vind het hele verhaal wat onbegrijpelijk, bijna onwaarschijnlijk. Het gebied waarin Mary verbleef wordt omschreven als bergachtig en niet erg toegankelijk. Vanwege dat fluitje dacht ik dat Mary dus enige ervaring had in bergwandelingen. Anders ga je ook niet alleen op stap in zo'n gebied. Ze zal ook niet op stap gegaan zijn zonder ook maar iets etenswaardigs mee te nemen.

Ik heb eens op Google Maps gekeken. Mary werd voor het laatst gezien in Frigiliana en gevonden ergens bij het riviertje Chillar. Hoeveel ten noorden van de A-7 zal ze gezeten hebben? Toch niet veel meer dan 10 km? Ze moet ook dat andere riviertje, de Higuerón, zijn overgestoken en dat kan alleen op ongeveer 100 m van de A-7, of ze is er ergens doorheen gelopen, of ze is eerst in noordelijke richting tot aan de bron van dat riviertje gelopen, maar dat is onwaarschijnlijk, omdat er geen wegen of weggetjes die kant op gaan.

Mary zal toch een kaart bij zich gehad hebben en kon dus ongeveer weten waar ze zat, hoe 'ongeveer' dan ook. Zelfs zonder kaart en zonder op een weg te zijn kon ze weten dat ze alleen maar in zuidelijke richting hoefde te lopen om de A7 en de kust te bereiken. Daar logeerde ze immers. En je hoeft geen ervaren wandelaar te zijn om te weten dat rond twaalf uur de zon in het zuiden staat.

Uit ervaring weet ik dat je in de bergen met een gemiddelde snelheid van 2 á 2,5 km per uur vooruit komt. Je loopt nooit in een rechte lijn, dus per dag kom je, hemelsbreed gezien, zo'n tien á 15 km in de richting van je bestemming.

Je hebt niet veel meer dan een dag nodig om erachter te komen dat je verdwaald bent. Mary vond een riviertje, zodat ze in ieder geval kon drinken. Ze was ook niet in paniek, want dan houd je het niet twee weken in je eentje uit. Zou ze niet bedacht hebben: riviertjes lopen altijd naar beneden en daar is 'beneden' de zee en Nerja, de plaats waar ze logeerde. Ze hoefde dat riviertje maar te volgen en na een dag lopen was ze terug geweest in Nerja.

Waarom is Mary twee weken lang op één plek blijven zitten?

UPDATE (13.51 uur)
De Limburger schrijft dat Mary is gevonden 200 m van de bron van de Chillar, ongeveer 3 km noordwest van Frigiliana, ongeveer 10 km - hemelsbreed - van Nerja.

UPDATE (8-7-2011, 6.44 uur)
Het verhaal wordt steeds onbegrijpelijker. In De Limburger lees ik dat de zoon vertelt, dat ze aanvankelijk het riviertje de Higuerón volgde. Dan zou ze Frigiliana bereikt hebben, waar ze voor het laatst gezien werd. Maar door een verkeerde afslag kwam ze bij de Chillar terecht. Ze is dus niet in Frigiliana geweest. De Limburger toont ook een foto van Mary bij dat riviertje. Voor haar ligt een rugzak. Wat heeft er in die rugzak gezeten, behalve het fluitje en een spiegeltje waarmee ze signalen heeft gegeven? Regenkleding? Er wordt nergens beschreven dat ze daar 's nachts onder lag, of dat ze die aan had. Na veertien dagen wat gras eten was ze lichamelijk nauwelijks verzwakt.
 x

16 opmerkingen:

  1. Dat snapte ik dus ook al niet helemaal... Ik ben geen survivalexpert, maar ook ik was stroomafwaards gaan lopen, 1+1=2 toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed lezen mensen. Ze kon niet meer omhoog en niet meer omlaag. En dat kan ik me in bepaald berggebied heel goed voorstellen. Het is een beetje naief om te veronderstellen dat je maar gewoon het riviertje moet volgen en stroomafwaarts moet gaan.

    Maar als u het beter weet, ga dan zelf eens zo'n dergelijk gebied binnen en kijken we wel of u het lef nog heeft om vooruit dan wel achteruit te gaan. Wedden dat u dan ook daar blijft staan???????

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Alexander
    Uit niets blijkt dat ze noch omhoog, noch omlaag kon.

    Ik heb overigens een zeer ruime ervaring in het wandelen door nog veel moeilijker, veel ontoegankelijker, veel kouder gebieden, nog veel verder van de bewoonde wereld. Ik had me wel goed voorbereid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou mensen, hier een expert...Ik ben er zelf 6 weken geleden geweest en heb ook vanaf Nerja de rivier gevolgd, wij zijn ook op een gegeven moment fout gelopen, maar kregen dat door onze kaart in de gaten en liepen dus terug tot waar we afgeslagen waren. Natuurlijk is het erg als je verdwaald, maar negeer de veiligheids maatregels dan niet: Ga niet alleen, neem een goede kaart mee en laat iemand weten wat je van plan bent...
    De afstanden zijn daar inderdaad niet super groot en tussen Nerja en Frigiliana zijn de bergen nog niet zo heel hoog, dat komt pas verder het achterland in...De rivier terug volgen was dus écht de beste optie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als vrouw alleen is het heel slim om een fluitje (of pepperspray etc.) mee te nemen, gewoon voor het feit als je lastiggevallen wordt, fluit een keer en je hebt de aandacht! Dus dat fluitje had Mary-anne waarschijnlijk (gelukkig) daarom (altijd)bij zich, zelfs als ze gewoon ging winkelen.... een vrouw alleen. Die rugzak is van de reddingswerker!!en dus niet van Mary anne. (kijken op foto's, daar leer je veel van!!) Als ik van plan ben(!) om 6 km. te gaan wandelen wat wij ook vaak doen neem ik ook geen etenwaren of een kaart mee maar een koekje en wat water...... Ze is een dag van te voren in Frigiliane geweest, staat daar zelfs op camarabeelden (goed lezen!)Ze is het riviertje afgelopen maar kwam dus uit waar ze 2 weken is gebleven, EN DAT IS HAAR REDDING GEWEEST!!! volgens de experts!! Ze heeft geen energie verbruikt!!maar wel MINERAALRIJK drinken gedronken,De Experts zeggen dat je het best een 1 maand zonder eten uithoudt. was ze gaan lopen in 40 graden hitte, dan had ze het waarschijnlijk niet overleefd. Maar met mineraalrijk (!) water is dit wel gelukt, VOLGENS DE EXPERTS EN DOKTERS die haar onderzocht hebben. Ze was dus helemaal niet van plan om uren te gaan wandelen. Gewoon een wandeling van het ene dorp naar het andere ongeveer 2 uurtjes lopen en dan lekker wat eten op een terras en weer terug naar haar hotel.....ze heeft alleen de foute afslag genomen. Ik ben erg blij voor de familie dat het ze is afgelopen! Geweldig. Voor jullie; lees eerst eens goed de feiten voordat jullie iets schrijven......Veel wandelplezier, ik hoop dat jullie nooit zoiets overkomt, zeg nooit dat gebeurd mij niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wooww er zijn altijd mensen die ergens iets achter zoeken heb je bepaald geen leven dat je alles gaat uitzoeken! wees blij dat ze gevonden is hoe dan ook! maar nee mensen moet altijd iets over andere te zeggen hebbe tot dat het hun zelf voor de deur staan en dan kere ze terug.! je bent niet erbij gewees dus weet ook niet wat wel en niet is gebeurt en ze zal ook niet bij iemand zijn gewees en nog 18 dage zich op de plek te hebbe afgezet mensen jullie zoeken het wel ontzettend ver! ik ken de fam. niet maar hoop dat ze zich niks aantrekken van deze onzin en lekker gaan geniete van het terug bij elkaar zijn! en voor jullie hoop nooit dat het jullie of fam. overkomt want dan zal jullie praten wel sneller vergaan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Anoniem (1)
    Citaat uit 'De Limburger': "Het had een mooie wandeling van zes kilometer moeten worden, van Nerja naar het bergdorp Frigiliana. Een tocht van hooguit twee uur. Het werd een nachtmerrie voor Mary-Anne Goossens (48) die achttien dagen aanhield, maar woensdag wel een spectaculair happy end kreeg.

    "Mijn moeder volgde de rivier de Higuerón”, vertelt haar zoon Fritz Korten (29). "Maar op een gegeven moment heeft ze een verkeerde afslag genomen. Ze volgde daarna de rivier de Chíllar.”

    Wat heb ik verkeerd gelezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anoniem (2)
    De journalisten zijn er ook niet bij geweest. Ook de familie is er niet bij geweest. We hebben één getuige over één gebeurtenis die haar 'overkwam'. De familie heeft eerder een verhaal ("Ze zat beklemd tussen rotsen.") zelf teruggenomen. Mag ik dan wat kritische noten plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. U schrijft in uw update van 08-07 dat ze dus niet in frigiliana is geweest. Niet die dag dat ze verdwaalde nee maar wel de dag ervoor, toen heeft ze daar gewoon gewinkeld. Ze is dus wel in Frigiliana geweest.

    Nogmaals ze is geen ervaren bergwandelaarster, ze wilde gewoon van het ene dorp naar het andere dorp wandelen en ze heeft de foute afslag genomen....

    Hoe denkt u dat de familie zich gevoelt heeft al die weken, bij ons in het dorp leefde iedereen zo mee men was nergens anders mee bezig, laat staan haar familie! Wat hebben die allemaal aan deze informatie!! Ze heeft gewoon de foute afslag genomen.....en gelukkig is het goed afgelopen.... Anoniem 1

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem 1
    Als ze de dag ervoor in Frigiliana is geweest is ze dus niet daar voor het laatst gezien, zoals de kranten schreven. Op de dag van verdwijning is ze uit Nerja vertrokken en daar het laatst gezien, weer op weg naar Frigiliana en op die dag is ze er niet aangekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze is op vrijdag 17 juni rond 09:00 uur vertrokken uit haar hotel, zie de diverse berichten die dit melden en daarna is er niets meer vernomen van haar. Op 16 juni zijn er nog camarabeelden gemaakt van haar in een winkel waar ze een sjaaltje kocht in Frigiliana. zo lees ik het in alle berichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. noem je dit kritische noten plaatsen? dan druk je het nog zacht uit ik vind dit regel recht afkraken en mevrouw goossens in het slecht daglicht ( proberen)te zetten. zo kan je wel op alle slakken zout leggen, ik bedoel die kinderen hebbe niet gehoort dat hun moeder gevonden is en misschien hebbe ze hun het verkeerd verteld inplaats van : ze zat bij rotsen Dat ze hebbe gehoort / verstaan ze zat vast bij rotsen?! zou dat eventueel niet kunne of maken mensen gaan fouten? Volgens mij wel hoor en is geen enkel mens perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je verdwaalt bij het volgen van een riviertje ?????
    Dan ga je toch dezelfde weg terug........ ik heb redelijk veel in bergen gewandeld; als je een hindernis opkomt, kom je er ook weer af.
    De kinderen vonden haar zo slim met het fluitje ? Ik kan me wel voorstellen dat ze niets meer laat horen, als je zo erg af gaat, zou ik me ook ergens in een hoekje gaan schamen. Maar goed, ze is gered, das het belangrijkste. En natuurlijk is de foto geposeeerd. Ga je iedere wandelaar in de bergen fotograferen ???

    BeantwoordenVerwijderen
  14. lieve mensen,
    stop met die kritiek, zijn jullie erbij geweest ? probeer je eens in haar in te denken ipv van allemaal wijsheden te spuien.
    gewoon blij zijn dat ze weer bij haar gezin is en dat ze het kan na vertellen.
    Mary Anne, heb bewondering voor jou en trek je vooral niks aan van de negatieve opmerkingen, hoofdzaak is: je bent er nog !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ehhhh, waar ik dan niets over lees.. Maar dat zal misschien wel komen omdat ik wat jonger ben. Maar ehhhhh, mobiele telefoon. Is dat omdat ik jonger ben dat ik hem daarom altijd bij me heb?

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ronduit schandalig weer dat vernuftige, bekrompen nederlandse commentaar!! Net of mw Goossens dit allemaal voor de grap heeft gedaan! Alle opmerkingen van dien gaan hier helemaal niet op! Geweldig dat er nu eens geen misdrijf is gepleegd of dat er iemand (i.d.g.) Mary-Anne, dood gevonden is!
    Wat een blijheid zal er daar in de familie zijn!
    Na wat zij allemaal meegemaakt hebben!
    Veel respect voor de betrokken personen, inclusief natuurlijk Mary-Anne!!

    BeantwoordenVerwijderen