vrijdag 15 april 2011

Antwoord

Op 29 maart 2011 schreef ik een open brief aan de directie van NS Reizigers over de toiletten in de trein. Gisteren kreeg ik daarop via e-mail een antwoord dat ik ook integraal hier weergeef.

Antwoord Klantenservice Nederlandse Spoorwegen

Geachte heer van Wijk,

Graag reageer ik op uw e-mail. Allereerst wil ik u onze oprechte excuses aanbieden voor de late beantwoording.

In uw open brief staat te lezen dat u bewust voor de intercity had gekozen omdat daar toiletten inzitten. Vervolgens treft u een treinstel waarvan de drie toiletten zijn afgesloten. Ik kan mij voorstellen dat dit bijzonder vervelend voor u was en wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak.

Toiletten in de trein worden afgesloten als er een ontoelaatbare vervuiling is geconstateerd. Officieel hoort de trein dan uit de dienstregeling te worden genomen. Echter had dit dan betekent dat de trein zou zijn opgeheven en dat er op dat tijdstip geen trein had gereden. Dan wordt als tussenoplossing de toiletten afgesloten en op het eindpunt van de trein schoongemaakt.

Vanaf het jaar 2025 moeten alle treinen op het hoofdrailnet - intercity's, stoptreinen en de nieuwe Sprinters - over een toilet beschikken. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur 6 april 2011aan de Tweede Kamer.

De VVD-bewindsvrouw reageert met haar brief op vragen van veel Kamerleden. De volksvertegenwoordigers uitten kritiek op het ontbreken van een toilet in de nieuwe Sprinters. In aangenomen SP-moties werd minister Schultz gevraagd actie te ondernemen. In een nieuwe concessie voor reizigersvervoer op het hoofdrailnet zal minister Schultz de kwestie toiletten goed borgen, belooft de minister in haar brief.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

E. Voorburg

NS Klantenservice

De schrijver van de tekst kan nog wel wat aanvullende taalles gebruiken, maar goed. Moet ik er nu blij mee zijn dat ik - eindelijk! - op mijn zesentachtigste met een volle blaas en een gerust hart in welke trein dan ook kan stappen? De zeden en gewoonten, zeggen 'ze', verslechteren met de dag. Dus de toiletten worden dan voortdurend vervuild. Op het schoonmaakpersoneel wordt bezuinigd. De trein moet rijden: met een afgesloten toilet. Op mijn klacht wordt "met oprechte excuses" na drie maanden gereageerd.
X

3 opmerkingen:

  1. Ach... wat is 3 maanden op 14 jaar? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En? Ben je blij dat je in 2025 een dringende boodschap kan doen in de trein? Wat zul je een volle blaas hebben tegen die tijd! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig staaltje symboolpolitiek. In 2025, over 14 jaar dus, hebben alle treinen een WC. oftewel: het interesseert ons niets, maar we doen net alsof dat wel zo is.

    Nog 4 regeringen (of meer) voor het zover is. Zal tegen die tijd wel veranderen. Kan iemand zich nog herinneren wat de regering in 1997 voor ons in petto had?

    BeantwoordenVerwijderen