maandag 20 september 2010

Oplichterij

Afgelopen zaterdag keek ik weer eens naar 'Kassa'. Een van de items daarin was de schandalige manier waarop KPN en Vodafone de prijzen voor het mobiele telefoonverkeer vaststellen. Zij brengen een tarief per minuut in rekening. Nou, dat kan nog. Maar wat heel erg is: ze ronden af op hele minuten! Dus als jij één minuut en één seconde belt, betaal je dus twee minuten. iemand had uitgerekend dat je 40% teveel betaalt en die gaat werk van maken van die oplichterij!

Het zal de trouwe lezers niet verbazen dat ik daar toch weer wat genuanceerder over denk. KPN levert een bepaalde dienst en daar mag hij een prijs voor in rekening brengen. Hoe bereken je die prijs? Simpel gezegd: om te beginnen wil je de gemaakte kosten (zendmasten, kantoorgebouw, personeel etc.) terugverdienen en verder wil je er ook nog wat aan overhouden. Dat laatste is een kwestie van afwegen: wil je teveel, dan gaan de mensen naar de concurrent, wil je te weinig, dan ben je gekke Henkie, een dief van je eigen portemonnee, zoets. Maar goed, na veel nadenken en overleg kom je tot een totaalbedrag dat je over een bepaalde periode wil binnenhalen. Dan ga je dus een tarief vaststellen. Dat kan op allerlei manieren, maar de meest voor de hand liggende is: een bedrag per tijdseenheid. De mensen die tegen die afgeronde minuten zijn, zijn dus feitelijk voor een bedrag per seconde. Dat kan natuurlijk ook. Maar één ding verandert niet: het bedrag dat KPN bedacht had binnen te halen. Die gaan even rekenen en het bedrag per seconde gaat wat omhoog. Wie is er dan eigenlijk goedkoper uit?
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten