vrijdag 4 juni 2010

Storing

Het openbaar vervoer wordt goedkoper. Het is alleen niet duidelijk hoeveel goedkoper het wordt en welke reizigersgroepen er het meest van gaan profiteren. Hebben onze overheden weer eens een vreemde maatregel afgekondigd? Nee, het betreft hier een voorspelling mijnerzijds.

Sinds gisteren kun je in de hele Stadsregio Amsterdam alleen nog maar reizen met de ov-chipkaart, de strippenkaart is daar niet meer geldig. Het ligt zoals bekend in de bedoeling dat over enige tijd je in alle trams, bussen, metro's en treinen alleen maar met die chipkaart kunt reizen. Als ze niet gekozen hadden voor een zeer ingewikkeld systeem, zou dat nu al het geval geweest zijn.

De ov-chipkaart is er in diverse soorten, voor diverse reizigersgroepen. Zo ligt in mijn chipkaart vast dat ik met tram, bus en metro op grond van mijn leeftijd en met de trein op grond van mijn voordeelurenkaart voor gereduceerd tarief reis. Op alle stations en in alle bussen, trams en metro's bevinden zich in- en uitcheckpunten. Mijn persoonlijke ov-chipkaart wordt automatisch opgeladen als het saldo beneden de 5 euro komt. Om dat allemaal goed bij te houden is er een computergestuurde infrastructuur nodig.

Je zult je herinneren dat er wel eens forse storingen waren in het treinverkeer omdat een computersysteem niet naar behoren werkte. Het kan haast niet anders dan dat ook het computersysteem van de ov-chipkaart van tijd tot tijd 'down' gaat. Hoe ingewikkelder je iets maakt, hoe meer er fout kan gaan en Murphy's Law werkt overal en altijd. Wanneer de storing optreedt kunnen de vervoersbedrijven niet aankomen met "Er kan niet afgerekend, dus ook niet gereisd worden." Al die reizigers immers moeten naar hun werk of naar hun afspraak. Alleen de abonnementhouders, bedenk ik nu, zullen geen voordeel hebben van de storing. Het lijkt me niet meer dan redelijk (gelijke monniken, gelijke kappen) dat bij de vaststelling van de abonnementsprijs hiermee rekening gehouden wordt.

Geheel los van het bovenstaande kwam mij onlangs het volgende ter ore. Sommige mensen houden alles bij, dus het was iemand opgevallen dat zhij op een bepaald tramtraject op de heenweg meer geld kwijt was dan op de terugweg (of andersom). Desgevraagd was de verklaring: dat komt omdat er in de ene richting meer buitenbochten zitten dan binnenbochten. Laten we nou eens een afstand van 2 meter nemen tussen binnen- en buitenbocht. Dan is die buitenbocht (als die precies negentig graden is) 3,14 m langer dan de binnenbocht. Bij het GVB betaal je 0,104 euro per km. Die buitenbocht kost je dus 0,0010253984 euro extra. Om 1 eurocent meer te betalen, zou je dus zo'n honderd extra buitenbochten in één tramroute moeten hebben. Hoe het verschil dan wel kan ontstaan weet ik ook niet. (Of ligt de verklaring in de volgende alinea?)

Je kunt nog meer op het vervoer in Amsterdam besparen. Op de website las ik dat je met uitchecken niet behoeft te wachten tot tram of bus stil staat bij de halte waar je uitstapt. Dat mag al een stukje daarvoor. Nieuwsgierig als ik ben, belde ik de klantenservice met de vraag: "Hoeveel daarvoor?" Het antwoord was dat ze er bij het GVB niet moeilijk over doen als je direct na het verlaten van de voorlaatste halte al uitcheckt. Helaas ligt (uit de stad komend) de voorlaatste halte, maar zo'n honderd meter voor mijn uitstaphalte, dus dat levert mij nauwelijks wat op.
X

3 opmerkingen:

  1. Kan het verschil, behalve in de buitenbochten ook liggen in de plek van de halte? Soms zie je toch wel eens dat de ene halte voor, de andere na de kruising ligt, afhankelijk van de richting. Als dat twee keer ongunstig is, dan zijn dat heel wat meer meters dan die paar extra buitenbochten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zou enig verschil kunnen maken, maar dan hebben we het over een enkele cent.

    BeantwoordenVerwijderen