dinsdag 11 mei 2010

Suf

Gesprek bij het koffieapparaat op een willekeurige werkplek ergens in Nederland:
"Wat vind jij van Henk, die nieuwe bij sales?"
"Lijkt me een capabel type."
"Ja, OK, capabel, maar als mens, zeg maar."
"Hij komt wel vriendelijk over."
"Ja, ook, maar vind je hem niet wat suf?"
"Hoezo, suf?"
"Ik zag hem vanmorgen de parkeergarage in komen. Weet je waar hij in rijdt?"
"Fiat 500?"
"Nee. Een elektrische auto."

Trouw had een heel artikel over de introductie in Nederland, door Mitsubishi en Nissan, van de elektrische auto. Nederland schijnt daar een ideaal land voor te zijn: klein, plat en al voorzien van infrastructuur. En die auto's zijn natuurlijk ecologisch zeer verantwoord. Toch is er een probleem. Dat legt Bart van Thienen, woordvoerder bij Nissan Nederland, uit: "Niet iedereen wil namelijk geassocieerd worden met de elektrische auto omdat het misschien wat suf is."

Je moet er toch niet aan denken dat men je ervan verdenkt dat je je enigszins zorgen maakt over de CO2-uitstoot en daarin zo ver gaat dat je geen benzine, dieselolie of gas gebruikt om je te verplaatsen, maar elektriciteit. Dan ben je toch echt een watje. Bij het zoeken naar een nieuwe 'chef sales' sta je automatisch helemaal onderaan het rijtje van kandidaten, als je dat rijtje al haalt. Wie zit er nou te wachten op een suffe chef? 'Hybride' is eigenlijk al op het randje, maar dat kun je nog goed maken door aan rugby te doen, of kickboksen. Veel 'vrouwtjes' om je heen helpt ook. Maar elektrisch rijden scoort net zo weinig (voor een man dan) als iets in het huishouden doen, dingen met de kinderen doen en een stabiele relatie hebben. Je wordt er geen 'one of the boys' mee. Ze vragen je niet eens meer na het werk mee naar de kroeg te gaan, want je moet toch de kinderen uit de naschoolse opvang halen.

Debby van der Voort die de pr binnen Mitsubishi Nederland doet voor de i-MiEV vindt die auto "de ideale stadsauto". Nou weet ik maar weinig van auto's, maar ik kan me niet voorstellen dat je een elektrische auto in bijvoorbeeld Amsterdam makkelijker ergens kwijt kunt dan een auto die fossiele brandstof slurpt. De ideale stadsauto (als zoiets al bestaat) is de auto die je alleen gebruikt als je stad uit gaat. De stad in doe je lopend, fietsend of met het openbaar vervoer. Heb je daar iets aangeschaft dat je niet onder de arm of snelbinders kunt meenemen, wordt het wel thuisbezorgd is mijn jarenlange ervaring.  Ik ben dan ook behoorlijk suf en chef ben ik ook nooit geworden.
x

4 opmerkingen:

  1. Raar fenomeen idd. Mijn toch wel stoere beroepsmilitairbroer was ooit in het bezit van een 'Grand Move' en werd elke keer wanneer hij het terrein van de kazerne opreed uitgelachen door zijn maten.

    Blijkbaar was dat militair zijn nog niet genoeg compensatie voor zijn suffe auto?

    Ik heb een fiets. En niet eens een rijbewijs. Hoe suf ben je dan? En belangrijker: wat moet ik doen om dat te compenseren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als dat het enige is, durf ik dat wel aan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moest nog een rijbewijs halen toen ik begon met lesgeven. Ik had dus leerlingen, met rijbewijs, die voor de school stonden te roken, als ik aankwam in een lesauto. Ik gok dat dat ook behoorlijk suf was.

    BeantwoordenVerwijderen