vrijdag 9 april 2010

Vrienden

In mijn financiële onschuld dacht ik: een bedrijf dat winst maakt keert dividend uit aan zijn aandeelhouders en dat dividend staat in een zekere relatie tot de winst. Meer winst betekent meer dividend, minder winst betekent minder dividend en geen winst betekent geen dividend. Beleggen heeft altijd iets van een gokelement, dacht ik.

Ik begrijp er dus helemaal niets van, want wat las ik in de Volkskrant? De Duitse staalgigant Thyssen-Krupp bijvoorbeeld leed vorig jaar 1,8 miljard euro verlies en kromp zijn personeelsbestand met 5 procent in. De aandeelhouders mogen echter een dividend van 139 miljoen euro verdelen. Vrachtwagenfabrikant MAN betaalt 297 miljoen euro dividend bij een verlies van 258 miljoen euro en het schrappen van 7 procent van de banen. Let wel: dit zijn voorbeelden. Bij Nederlandse bedrijven bij welke de gezamenlijk winst gehalveerd is, wordt in sommige gevallen - Shell, KPN - meer dividend uitgekeerd dan vorig jaar. De werknemers die vanwege de slechte bedrijfsresultaten op straat zijn komen te staan hebben in het vooruitzicht dat hun ww-uitkering binnen afzienbare tijd beperkt gaat worden, want anders wordt het allemaal te duur. De aandeelhouders moeten we te vriend houden, de werknemers gaan maar naar de voedselbank.
X

Geen opmerkingen:

Een reactie posten