woensdag 9 december 2009

Koorts

Wie de Mexicaanse griep krijgt, maar verder goed gezond is, is er na een week wel weer overheen. Dagen achter elkaar werden in het NOS-journaal beelden getoond van naalden die in de armpjes van kinderen werden gestoken. Sindsdien is de aandacht al weer weggeëbd. Ik hoor geen alarmerende cijfers over doden of over bedrijven die tot stilstand komen omdat de helft van het personeel in bed ligt. De IC-afdelingen van ziekenhuizen kunnen de toevloed van patiënten met 'Mexicaanse griep en nog wat' kennelijk  goed aan.

Een paar dagen geleden zag en hoorde ik ook een Brabantse moeder in het NOS-journaal. Zij vertelde dat haar zoon Q-koorts had. Hij woont niet op een geitenfokkerij, maar fietste dagelijks op weg naar school langs zo'n fokkerij waar Q-koorts onder de geiten heerste of had geheerst. Aan Q-koorts kun je dood gaan en er zijn mensen aan de Q-koorts overleden. In sommige gevallen kan een behandeling jaren duren. (Dat las ik op de website van het RIVM.)

Intussen hebben de ministers Ab Klink en Gerda Verburg er koortsachtig alles aan gedaan om gegevens over de uitbreiding van de Q-koorts over andere delen van Nederland dan Brabant uit de publiciteit te houden. In de Volkskrant lees ik dat Ab en Gerda zich gesteld zien voor een klassieke afweging tussen het belang van de volksgezondheid en de belangen van de boeren. Dat lijkt me inderdaad niet makkelijk, want wat is nu een redelijke verhouding tussen het aantal mensen dat aan Q-koorts overleden is en het aantal boeren (en hun families!) dat brodeloos is geraakt omdat hun geiten 'geruimd' moesten worden? En Ludo Hellebrekers, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde, gooit ook nog een ethisch argument in de strijd: Maatregelen zijn nodig, maar hierbij moet wel de ethische afweging gemaakt worden of het doden van gezonde dieren gerechtvaardigd is, gezien de risico’s voor de volksgezondheid. Zo is het maar net. Je gaat geen gezonde geiten dood maken omdat er wel eens een paar mensen ziek zouden kunnen worden.

Journaalbeelden van koeien, varkens en kippen die massaal in vrachtwagens van een destructiebedrijf worden gekieperd staan mij helder voor de geest. Ik zit echt niet met spanning uit te kijken naar soortgelijke beelden waarin dode geiten de hoofdrollen spelen. Ik hoef me persoonlijk geen zorgen te maken want Q-koorts wordt niet van mens op mens overgedragen. Voorlopig ga ik niet naar het platteland en ook van kinderboerderijen zal ik mij verre houden, want je weet maar nooit. Maar welke keus hebben de mensen die wonen in de buurt van zo'n geitenfokkerij? Die mogen rustig afwachten tot Ab en Gerda alle aspecten van agrarisch welvaren, volksgezondheid en ethiek tegen elkaar afgewogen hebben en voor hun besluit de zegen van de Tweede Kamer hebben gekregen.

Het nieuwe baarseizoen voor de geiten nadert en als er nu niets gebeurt, worden de stallen opnieuw overspoeld met miljarden C. burnetii-bacteriën, de veroorzakers van de Q-koorts.

PS
Dit is mijn tweede blog van vandaag. Het eerste staat hieronder.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten