dinsdag 23 juni 2009

OV-chipkaart

Afgelopen zondag schreef ik hier over mijn eerste ervaringen met de OV-chipkaart. Inmiddels is het veel 'leuker' geworden. Op de website van de OV-chipkaart had ik gezien dat je online je kaart met 10 of 20 euro kunt opwaarderen. Je betaalt dan via 'Ideal', dus een overschrijving van de eigen bankrekening. Dat heb ik gisteren gedaan. Waar ik geen rekening mee gehouden had was dat je daarna nog naar een oplaadpunt moet gaan, waar het saldo op je kaart daadwerkelijk verhoogd wordt. Aan de hand van je postcode kun je op die website naar het dichtsbijzijnde oplaadpunt zoeken. Er bleek er een te zitten op vijf minuten lopen van mijn huis, een 'Primera'-winkel. Daar stond inderdaad een indrukwekkend apparaat, maar helaas: daar kon het nog niet. Geen nood. Ik heb tijd zat en ging dus naar het metrostation bij Amsterdam Centraal. Ik stond wat rond te kijken daar en een behulpzame GVB-er vroeg of hij me kon helpen. Hij vertelde dus dat het niet bij die automaten kon, maar wel bij de dame die enkele meters daar vandaan achter haar balie zat. De dame keek mij schuldbewust aan: bij haar kon het ook niet. Volgens haar kon het alleen bij (metro)station Bijlmer. Dat is ongeveer 2 mijl op veertien, dus ik ging mij beraden achter een cappuccino op het terras van het Noord-Zuid-Hollands Koffiehuis.

Thuisgekomen belde ik met Trans Link Systems BV. Dat is de organisatie die verantwoordelijk is voor de OV-chipkaart. Hierin werken de vijf grootste OV-bedrijven samen. Ik legde mijn probleem uit, maar was niet aan het juiste adres. Dan moest ik de klantenservice hebben. OK, ik ben de beroerdste niet en belde de klantenservice. Ik legde weer mijn probleem uit en ze hadden als oplossing: de klantenservice van het GVB bellen. Dat deed ik dus en weer legde ik mijn probleem uit. Ze kwamen niet verder dan: "Meneer, dit is een vraag die wij niet kunnen beantwoorden, daarvoor moet u bij Trans Link Systems zijn." Ik vertelde dat ik daar begonnen was, maar ... etc. Daar moest ik het toch nog maar eens proberen.

Ik belde dus weer met Trans Link Service. De receptie kon me niets vertellen, maar dat verwacht ik ook niet. Ik wilde slechts doorverbonden worden met iemand die dat wel zou kunnen. Dat kon de receptie ook niet, maar ze wilde wel even vragen. Na enige tijd kwam het hoge woord eruit. Je kunt je OV-chipkaart, na online bestellen, in Amsterdam opladen bij Amsterdam Centraal (maar niet echt dus), bij station Amsterdam-Zuid en bij de metrostations Weesperpoort en Bijlmer. Het kon "nog even" duren voordat het opladen op alle oplaadpunten mogelijk was. Ik vroeg hoe lang "nog even" kon duren. Daar viel niets over te zeggen. Er zijn inmiddels 102 oplaadpunten in Amsterdam. Daar kun je met je pinpas opladen, maar ik wil wel eens eigenwijs zijn. Ik weet ook wel dat je kunt regelen dat je OV-chipkaart automatisch wordt opgeladen. Dan moet je Trans Link Systems machtigen het bedrag automatisch van je bankrekening af te schrijven als het saldo op je OV-chipkaart beneden de 5 euro komt. Maar voorlopig ga ik die organisatie nergens toe machtigen. Ik vertrouw ze voor geen cent. Ik vertrouw geen enkele organisatie waar de receptie niet mag doorverbinden met iemand 'die erover gaat'. Die receptie heeft namelijk de opdracht gekregen mensen met vragen of klachten af te schepen en naar andere organisaties te door te verwijzen.

Voor niet-Amsterdammers: met ingang van gisteren kun je in tram en bus van het GVB geen kleine strippenkaartjes (voor 1 of 2 zones) meer aanschaffen, alleen nog wegwerp-OV-chipkaarten voor één uur (2,60 euro), 2 uur (5 euro), één dag (7 euro) en zo door tot een kaart voor vier dagen voor de prijs van 18 euro. Je kunt voorlopig nog wel de (eerder aangeschafte) strippenkaart gebruiken.

PS
AANRADER: Ga naar dit weblog en speel de video af.

Toegevoegd op 12 november 2009

We zijn weer een eind verder en - eerlijk is eerlijk - ik ben een stuk wijzer geworden en de zaak is verbeterd. Ik ben erachter gekomen dat je onderscheid moet maken tussen oplaad- ophaalpunten.Op de eerste kun je je ov-chipkaart dus opladen, dus saldo toevoegen. Op de tweede kun je bestellingen ophalen. Zo'n bestelling kan zijn: regelen dat je saldo automatisch wordt opgeladen. Dat moet je activeren door je ov-chipkaart in zo'n ophaalautomaat te steken. Inmiddels staat bij de AH waar ik mijn dagelijkse boodschappen doe een apparaat waar je zowel kunt opladen als ophalen.
X

3 opmerkingen:

  1. Ik -als GROTE fan (cynisch bedoeld)- van de OV chipkaart heb me zelfs al lezende op zitten winden. Ik was hoogstwaarschijnlijk ontploft na zo'n dagje (Zie ook mijn eerder geplaatste kritiek op het hele systeem)

    Stuur je blog door naar de klantenservice zou ik zeggen. Mits je er ooit achterkomt wat hun e-mailadres is dan... Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een herkenbaar verhaal.
    Ik heb geprobeerd boven tafel te krijgen wat het plan op de lange termijn gaat worden inzake abonnementen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat saldo reizigers per afstand gaan betalen en de abonnementhouders per zone blijven betalen. Zo is bij de RET een abo verkrijgbaar waarbij je een percentage korting per reis krijgt voor een vast bedrag. Dit levert nogal wat nadelen op.

    - Je wordt saldo_reiziger en moet dus dagelijkse transacties gaan maken.
    - Een jaarabbo levert 2 maanden gratis reizen op en een twee zone abo levert je in principe een gratis zone op.
    - Waar je met je zoneabo bij elke vervoerder kunt instappen in je betaalde zones, kun je bij het saldo_abo alleen terecht bij de RET.

    Informeren bij de betrokken partijen, en dat zijn er nogal wat, leverde een hoop verwijzen naar elkaar op. Zo was er een vervoerder die helemaal niet op mijn mail reageerde. Anderen verwijzen naar de ov_chipkaart site en de ov_chipkaart site verwijst naar de vervoerders.
    Alleen de RET wist mij te vertellen dat de zones nog wel even zouden blijven bestaan en pas zouden verdwijnen wanneer de chipkaart in heel Nederland zou zijn ingevoerd. Maar dat ging nog wel even duren, wat er op duidt dat deze RET medewerker de "olievlek" van P. Peeters ook niet meer als reëel beschouwd. Ten slotte wist hij me ook niet te vertellen wat er dan met de abo's ging gebeuren. Dus men ligt 5 jaar achter op schema en men weet NU nog niet wat er met een belangrijk deel van de vaste klanten gaat gebeuren. Inmiddels staan er in Rotterdam borden bij de metro, dat ook mensen met een abonnement of studentenkaart ingecheckt moeten hebben. Het in_ en uitchecken is belangrijker geworden dan het betaald hebben.
    De ov_chipkaart is een onbetrouwbaar, technocratisch, onoverzichtelijk product geworden waarvan de betrokken bedrijven zelf nog niet weten wat er van terecht gaat komen. Groot gelijk dat u deze bedrijven niet wil machtigen.
    R.S. te Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hehe, het worden langzaamaan dus steeds meer mensen die over de ervaringen gaan schrijven... ik test het systeem al 2,5 jaar, en heb in die 2,5 jaar 22 claims moeten versturen om m'n geld terug te krijgen, en dat voor een systeem dat zo perfect werkt!

    Wat ik volledig belachelijk vind (ok, die hele OV-chipkaart is belachelijk) is het feit dat je, ook met een geldig abbonnement of ander reisproduct je toch die 4 euro borg afhandig gemaakt wordt: heb je een negatief saldo op je pas, maar wel een geldig abbonnement, dan kom je dus mooi niet in...

    Bij Arriva hier in Waterland heeft men vrijwel nergens aangegeven dat je niet op abbonnementen kan reizen: doe je dat wel, dan wordt je, ondanks je geldige abbonnement gewoon saldo afhandig gemaakt, want reisproducten worden nog niet 'geregistreerd' door de lezers bij Arriva.

    Ze moeten zo snel mogelijk stoppen met dit systeem en compleet overnieuw beginnen met iets heel anders... of gewoon accepteren dat het Nederlandse OV-tariefstelsel te ingewikkeld is voor zoiets electronisch... maar ja, dan kan je geen mensen volgen, en dat wil men natuurlijk graag.

    BeantwoordenVerwijderen