zondag 21 juni 2009

Duurder

Vreselijk kostenbewust heb ik nooit geleefd. Ik val ook niet dood op een cent. Maar soms wil ik wel weten wat iets kost, zeker als er iets verandert. Zo ben ik deze week overgestapt op het gebruik van de ov-chip en ik wilde wel eens weten of er nog verschil was met het gebruik van de strippenkaart.

Ik woon gunstig: de twee dichtstbijzijnde haltes van tram en bus liggen beide op de zonegrens, dus ik hoef, binnen Amsterdam, zelden meer dan twee strippen te gebruiken. Daar komt bij dat de zone 'centrum' behoorlijk groot is. Twee (roze) strippen kosten 64 eurocent. Daarvoor kun je gedurende een uur binnen één zone reizen. Het aardige van Amsterdam is, dat de conducteurs in tram en bus 'ruim' stempelen, waardoor je in de praktijk wel anderhalf uur op twee strippen kunt reizen. Afgelopen vrijdag heb ik eens bekeken hoe dat werkt met de ov-chip. Bij het uitchecken kun je namelijk zien voor welk bedrag je gereisd heb.

Ik ben een paar keer in- en uitgestapt. Nadat ik binnen het uur voor 65 cent verreisd had, kwam er niets meer bij. Dat klopte dus aardig en zoals ik hierboven al schreef: op die ene cent val ik niet dood. Een paar minuten na het verstrijken van het uur stapte ik weer in de tram. Na enkele haltes checkte ik uit. Bingo! Er was weer 57 cent van mijn tegoed afgeschreven. Formeel klopt het natuurlijk tot op de minuut, maar in de praktijk ben ik met die ov-chip dus duurder uit. En gisteren merkte ik dat het toch wat anders zit. Gisterochtend nam ik de tram naar Amsterdam Centraal. Dat kost dus twee strippen. Maar bij het uitchecken werd 70 cent afgeschreven. Ik moet dus nog wat verder gaan met uizoeken.

Als ik het goed begrepen heb, wordt na algemene invoering van de ov-chip het zonesysteem afgeschaft. Je gaat dan betalen per gereisde kilometer. Dat is een heldere en op zich eerlijke regeling. Maar het gaat volgens mij betekenen dat ik dan duurder uit ben. Ik heb dan immers niet meer het voordeel van die ruim bemeten zone 'centrum'.

Ik heb me ook afgevraagd of je - in trams met conducteur - grijs kunt reizen. Als brave burger zal ik dat niet doen, maar het kan dus wel. Je kunt al bij de eerstvolgende halte je ov-chip langs dat uitleesapparaat halen. En dan hopen daar er geen controleurs langs komen. Maar die zie ik maar zelden. Zwartrijden blijft mogelijk in de tramlijnen waarop geen conducteurs aanwezig zijn.

Gisteravond zag ik overigens dat op het NS-station van Dalen ook al zo'n afleesapparaat staat, dat nog niet in werking is. Er is daar geen poortje en ik had niet de indruk dat dat er zou komen. Zwartrijden met de trein blijft dus mogelijk.
x

1 opmerking:

  1. Ik ben een ov-chip-kaart-tegenstander na een paar maanden gebruik. Ten eerste kocht ik een oplaadbare kaart waarop 7,50 (!) borg of wat dan ook zat. Ten tweede moet je steeds zorgen dat er meer dan 4 euro op blijft staan (dagtarief) dus je bent uiteindelijk dat geld ook kwijt.

    Dus wanneer mijn kaart verloopt (over 2,5 jaar) dan ben ik 11,50 kwijt.

    Mijn dochter heeft nog geen gepersonaliseerde kaart en we moesten voor haar een dagkaartje kopen. Kosten: voor 2 lullige ritjes 3 euro. Duur grapje.

    Vanuit de metro gingen we met de bus naar Flakkee en waar je vroeger meteen 11 zones afstempelde, heb je nu je ov chip gedeelte in de RET. En moet je apart een strippenkaart kopen en laten afstempelen bij Arriva. Duurder en omslachtiger.

    Ik ben normaliter in voor automatisering, dus heb ik het een kans gegeven. Mijn conclusie is: achteruitgang.

    BeantwoordenVerwijderen