zaterdag 29 augustus 2020

DOM

Hart van Nederland deed onderzoek naar hoe mensen reageerden op de beelden van het huwelijk van minister Grapperhaus, waarbij, althans op bepaalde momenten, de deelnemers te dicht bij elkaar stonden. Eén op de vijf Nederlanders neemt het minder nauw met de 1,5 meter-regel, omdat minister Ferd Grapperhaus zich ook niet aan de regels hield. Dat blijkt uit onderzoek onder het Hart van Nederland-panel.

Ik vraag me nu af: hoe dom is 20% van de Nederlanders? Ik moet denken aan mijn jeugd. Ik deed wel eens wat verkeerd en werd daarvoor bestraft. "Maar hij (een broer, een vriendje, een klasgenoot) deed het ook." Dan kwam de  klassieke reactie: "Als hij in het water springt, doe jij dat dan ook?"

Je zou haast Grapperhaus een influencer noemen, al beïnvloedde hij dan de foute kant op. En een grote groep Nederlanders doen hem direct na. De regering en de burgemeester kunnen hiervan leren. Ministers en burgemeester zouden alleen nog de straat op moeten gaan met een groep beveiligers om zich heen. Die zorgen er dan voor dat niemand dichter bij de ambtsdrager dan anderhalve komt. Dat lijkt me duidelijk voor iedereen. Of zouden er dan weer mensen zijn die de conclusie trekken dat je een knokploeg mag inhuren om anderen op veilige afstand te houden? Er zijn domme mensen genoeg.

O ja, Willem-Alexander en Máxima kwamen ook in beeld toen ze veel te dicht bij een Griekse   restauranthouder stonden. Is er een bureau dat gaat onderzoeken hoeveel restaurantbezoekers nu ook dicht bij een restauranthouder gaan staan?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten