donderdag 23 mei 2019

ETEN

Toen ik mijn eerste salaris in mijn eerste baan kreeg ging ik, in mijn eentje, eten bij restaurant Port van Cleve, op de Nieuwezijds Voorburgwal, tegenover de Nieuwe Kerk. Ik heb er vele malen maandelijks gegeten. Het restaurant was om twee redenen bekend: ze hadden vele soorten biefstuk (d.w.z. ik geloof  wel 30 soorten biefstuk, wat betreft saus en/of entourage) en wanneer de ober jouw keuze doorgaf schreeuwde hij die naar de keuken, bijvoorbeeld: "Eén biefstuk portugaise, één!" Het verhaal ging dat dit traditioneel gebeurde, omdat in het begin van het restaurant veel obers nog niet konden lezen en schrijven. De biefstuk portugaise was overigens mijn favoriet. Ik heb eens gegoogeld en kwam diverse recepten tegen, maar geen daarvan kwam overeen met mijn herinnering: een biefstuk die je nog met een lepel zou kunnen snijden, met daarbij een tomaat gevuld met stukjes lever. Het menu dat nu op de website van het restaurant te vinden is vermeldt maar twee biefstukken, chateaubriand en biefstuk van de haas met bearnaisesaus.

Hoe kom ik hier nu weer op? Ik las een artikel in Het Parool over 'Tafel voor één'. Ik was destijds door alleen te eten, mijn tijd ver vooruit. Vroeger werd je, volgens de schrijver van het artikel, op de slechtste plaatsen van een restaurant gezet, vlakbij de deur, vlak bij het toilet, zoiets. De schrijver vindt weinig dingen leuker dan in mijn eentje dineren. Je kunt je beter concentreren op de smaak van de gerechten, het schouwspel van de bediening en het geroezemoes om je heen. Bovendien is er niemand die in je oor smakt, dat helpt ook.

De schrijver constateerde dat niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld de sologast allang niet meer behandeld (wordt) als zielige-vrijgezel-zonder-vrienden of weggemoffeld in een donker hoekje. Dus: een beetje restaurateur zet solodiners vanaf nu op een voetstuk. Want of we het nou leuk vinden of niet, tafels voor één zouden zomaar eens de toekomst kunnen zijn.

Ik zeg niet dat er niets leuker is dan allen uit eten gaan. Tijdens mijn vakantie in Nieuw-Zeeland en de VS at ik uitsluitend alleen en vond dat daar niets mis mee was. Thuis deed ik dat ook wel, bijv. als Boukje op vakantie was. (We gingen niet altijd samen op vakantie.) Stand up comedian Ronald   Goedemondt vertelt in een van zijn programma's dat hij alleen een  trip naar Madrid maakte. Als hij dat vertelde werd hem vaak gevraagd "Hoe deed je dat dan met eten? Ja, gewoon zelf kauwen, hè."




Geen opmerkingen:

Een reactie posten