maandag 15 april 2019

HORROR

Ik heb het hier al vaker gehad over fantoomgeluiden (huisbel of telefoon) die mij wakker maken. Ik heb ook al eens verteld dat ik twee deurbellen heb. De ene wordt gebruikt als iemand op straat aanbelt. Die bel gaat altijd drie keer over, maar als fantoomgeluid slechts één keer. Dus als ik die hoor in het holst van de nacht, weet ik zeker dat ik lekker kan blijven liggen.

Als iemand op straat aanbelt, staat zhij voor de dichte deur van een portiek. Die wordt geopend doordat de bewoner van de flat op een knopje heeft gedrukt nadat zhij op een schermpje heeft gezien wie er voor de deur staat. Het komt wel eens voor dat iemand gebruik kan maken van het feit dat net voor hem/haar iemand anders is binnengelaten. Die stapt dan in de lift naar een halletje, waaraan drie flats liggen. Daar moet ook aangebeld worden. Die bel maakt een ander geluid en gaat altijd maar één keer over.

Ik wordt ook wel eens wakker van de tweede bel in de fantoommodus. Ook dan blijf ik meestal liggen. Ik schrijf "meestal" omdat ik ook wel eens gekeken heb, door zo'n kijkgaatje, of er iemand aangebeld had. Ik heb namelijk een buurvrouw van 94. Het zou zomaar kunnen, dat die naar mijn flat gestrompeld was omdat ze hulp nodig had. Ze heeft (nog) niet al die middelen in huis waarmee anderen gewaarschuwd kunnen worden, als hulp geboden is.

Vannacht werd ik om een uur of drie wakker van de tweede deurbel. Ik besloot deze keer weer te blijven liggen, maar er was deze keer een variant: ik hoorde hoe een sleutel in het slot werd gestoken en omgedraaid. Je ziet zulke scenes wel eens in horrorfilms. De hoofdpersoon gaat dan zijn/haar bed uit en roept "Hello", dus de insluiper weet waar de bewoner zich bevindt en neemt de ongepaste maatregelen. Ik bleef lekker in mijn bed liggen zonder enig geluid te geven. Ik hoorde verder ook niets. Na enkele ogenblikken ging ik dus mijn bed uit, deed een plasje en nam een paracetamol. Mijn gebruikelijke activiteiten rond drie uur 's nachts. Hoezo horror?


1 opmerking:

  1. Ik wijt eea aan de tramadol. Ik ga daarvan ook rare dingen dromen en horen.

    BeantwoordenVerwijderen