dinsdag 19 februari 2019

HETZELFDE

Het is bekend dat sociale mediaplatforms als Facebook en YouTube bijhouden wat en wie jij allemaal bezoek en eventueel liket. Op basis daarvan wordt jij verwezen naar soortgelijke sites. Je krijgt, met andere woorden steeds meer van hetzelfde te zien/lezen en het past steeds vaker en steeds beter bij wat, volgens Facebook en YouTube, jouw opvattingen zijn. Uit een recent onderzoek van De Correspondent en de Volkskrant naar de werkwijze van YouTube blijkt, dat iemand met uitgesproken linkse of rechtse opvattingen verzen wordt naar steeds extremere sites.

Ik ben al een tijd abonnee van Blendle. Daardoor kan ik een groot aantal artikelen uit een verscheidenheid aan dag-, week- en maandbladen lezen. Pas vanochtend zag ik boven een bepaald artikel de tekst Omdat je dit onderwerp volgt. Ik ging eens verder kijken op de Blendlesite en kwam de volgende tekst tegen:

Hoe weten jullie welke verhalen je voor mij moet selecteren?

Om te beginnen: elke ochtend lezen we alle kranten en selecteren we honderden artikelen met de hand. Die gooien we op een grote hoop en ons superslimme algoritme bepaalt welke artikelen voor jou interessant zijn. Dat gebeurt in eerste instantie op basis van onderwerpen die je volgt en welke kranten je interessant vindt.

Mag ik even zelf uitmaken wat ik interessant vindt? En mag ik a.u.b. ook eens iets lezen dat recht tegen mijn opvattingen ingaat? Ik heb een digitaal abonnement op Trouw, volgens mij een nette en betrouwbare krant. Maar ik wil ook wel eens weten wat de Telegraaf of het Reformatorisch Dagblad er van vindt. Ik ben in politieke zin aardig links, maar ik wil best een interview met Geert Wilders of Thierry Baudet lezen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten