dinsdag 7 augustus 2018

ONDERZOEK

Vanochtend arriveerde ik tegen acht uur bij poli cardiologie van het BovenIJ ziekenhuis. Al gauw lag ik op een bed in de Intensive Care en was ik via allerlei plakkertjes en draadjes verbonden aan een monitor. Er werd bloed afgenomen, bloeddruk gemeten en een infuus geplaatst. Via dat infuus werd even na negen uur vloeistof in mijn bloedbaan gepompt waardoor ik een minuut of tien volledig buiten westen was. Daarvan werd gebruik gemaakt door mijn hart een elektrische schok toe  te dienen om een einde te maken aan het boezemfibrilleren, dat al een tijdje gaande was en waardoor ik onlangs een paar dagen in het BovenIJ ziekenhuis lag en dat mede oorzaak was van het slecht functioneren van mijn longen.

Na enige tijd kon geconstateerd worden dat mijn hartritme weer aan de normen voldeed. Ik kreeg een kop koffie en twee boterhammen (ik moest nuchter naar het ziekenhuis komen). Om elf uur stond ik weer met mijn scootmobiel voor de lift naar mijn flat.

Voor ik naar huis ging heb ik nog een handtekening geplaatst. Ik ga namelijk meedoen aan een internationaal onderzoek. Gedurende een jaar of drie ga ik dagelijks het medicijn empagliflozine of een placebo slikken. Empagliflozine is een bestaand medicijn dat gebruikt wordt door een aantal patiënten met diabetes type 2. Ik heb geen diabetes. Er is echter vastgesteld bij diabetespatiënten die dit middel gebruiken dat het een gunstig effect heeft op hun hartfunctie, als daar ook iets mee mis is. Via het onderzoek, waarbij zo'n 4000 patiënten met hartfalen zijn betrokken, wil men nu nagaan of het zinnig is dit middel aan deze patiënten te geven, waardoor mogelijk overlijden en/of ziekenhuisopnamen kunnen worden voorkomen.

Het verzoek om aan het onderzoek mee te doen, werd me al tijdens de opname van een paar weken geleden gedaan. Vandaag is de eerste stap gezet met mijn handtekening, een buisje bloed en een potje urine.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten