zondag 26 augustus 2018

ETALAGE

"Soms wordt gezegd dat het je eigen schuld is als je je zo bloot kleedt. Dat mannen best mogen kijken als je een diep decolleté hebt en een kort rokje aan. Ik ben het daar niet mee eens. Het is míjn ­lichaam." Dat zijn de eerste regels in een (zogenaamd Plus)artikel in Het PAROOL. Het gaat over straatintimidatie ('sissen' naar vrouwen). Aan het woord is Cato Duyvis (25), social media manager. De rest van het artikel kan ik niet lezen, daarvoor moet je abonnee zijn. (Ik krijg dagelijks een Nieuwsbrief die doorverwijst naar een aantal artikelen in Het PAROOL.) Maar die paar regels hierboven geven mij al voldoende stof voor een blog.

Ik wil me niet voordoen als het braafste jongetje van de klas, maar ik ben ervan overtuigd dat ik nooit in mijn leven een meisje/vrouw tegen haar wil heb betast. Ik heb ook nooit flauwe, seksistische opmerkingen naar meisjes/vrouwen gemaakt. (Misschien wel eens in de richting van Boukje, maar die kende mij goed genoeg om te weten hoeveel ik daarvan meende.)

Ik vind niet dat meisjes/vrouwen die luchtig gekleed of 's avonds laat alleen over straat of door een park gaan "er om vragen". De mannen, die niet vragen, maar eisen, zijn fout. Ik vind dat als een meisje/vrouw "Nee" zegt, ze ook "Nee" bedoelt.

Ik ben het niet met Cato eens als ze vindt dat mannen niet mogen kijken naar haar diepe decolleté en haar benen onder een kort rokje, als ze zich, met andere woorden, wat bloot kleedt. Ze gaat daarmee voorbij aan alleen al het simpele biologische feit dat (seksuele) aantrekkelijkheid de basis is voor het voortbestaan van de menselijke soort. Zij weet dat een diep decolleté en een kort rokje haar (seksueel) aantrekkelijk maken. Zij weet wat het effect daarvan is op mannen. Het mees simpele effect is dat mannen haar inderdaad aantrekkelijk vinden en naar haar (blijven) kijken. Als een man verder wil gaan dan alleen kijken, is zij degene die bepaalt hoe ver hij mag gaan. Hij heeft geen enkel excuus als hij daarbij te ver gaat.

Cato moet niet zeuren als mannen naar haar kijken. Wat in de etalage wordt gelegd, mag bekeken worden.


2 opmerkingen: