vrijdag 20 juli 2018

TIJDWINST

Als ik morgen naar Coolblue zou willen, bijv. voor een nieuwe wasmachine, zou ik, met het reguliere openbaar vervoer 38 minuten onderweg zijn. Bij Het PAROOL hebben ze uitgerekend dat dat 25 minuten wordt, als ik met de Noord/Zuidlijn zou gaan. Op de terugweg zou ik nog eens dertien minuten besparen. Op een hele dag zou ik dus een klein half uur ter vrije besteding, helemaal voor mezelf, overhouden.

Bij het voorgaande moet ik een aantal dingen bedenken. Bijvoorbeeld: Hoeveel keer per jaar ga ik naar Coolblue? Niet alleen kan ik de spullen die zij verkopen ook online bestellen, maar het meeste van wat zij verkopen kan ik ook aanschaffen bij de Mediamarkt of BCC, waar ik vanuit huis in 5 minuten ben.

Ik kan mij geen situaties voorstellen waarin de Noord/Zuidlijn nog meer tijdwinst oplevert. Immers, ik woon vlakbij het beginpunt en Coolblue bevindt zich vlakbij het eindpunt. M.a.w. ik leg het totale parcours van de Noord/Zuidlijn af. Mensen die zich binnenkort binnen Amsterdam via het openbaar vervoer zullen bewegen en daarbij gebruik maken van de Noord/Zuidlijn, zullen nooit meer dan dat kleine half uur winnen. Forensen zullen per dag iets langer kunnen (uit)slapen en zullen iets meer tijd hebben voor het boodschappen doen. Toeristen zullen iets meer tijd hebben voor het bezoek aan bezienswaardigheden.

Er is echter niet alleen sprake van tijdwinst. Het hele openbaar vervoer ging vanwege de Noord/Zuidlijn op schop. Veel mensen voor wie de Noord/Zuidlijn niet of nauwelijks interessant is, zullen juist meer reistijd kwijt zijn. Het lijkt me boeiend eens wetenschappelijk te onderzoeken of de Noord?Zuidlijn in totaal nu een netto tijdwinst of tijdverlies oplevert. En is de, naar mijn verwachting, magere tijdwinst nu echt een investering van ruim drie miljard euro waard?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten