dinsdag 20 maart 2018

TELLEN

Als Nederlands burger heb je het recht morgenavond je naar een stembureau te begeven om daar het tellen van de stemmen bij te wonen. Je mag controleren of het tellen echt wel op de goede (= eerlijke) manier gebeurt. Ik ken niemand die ooit dat stemmen tellen heeft bijgewoond. Zelf moet ik er ook niet aan denken. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand de moeite neemt zich als teller aan te melden met de uitdrukkelijke bedoeling stemmen voor andere partijen aan 'zijn' partij toe rekenen.

De enige die daar kennelijk wel in gelooft is Thierry Baudet, je weet wel die pianist van Forum voor Democratie. Dat Forum doet morgen alleen in Amsterdam mee. Baudet lijkt er dus bang voor te zijn dat veel Amsterdammers zijn partij niet echt zien zitten. Maar zou hij nou echt denken dat er Amsterdammers zijn die zich bij een stembureau als teller gaan melden om het Forum een zetel in de Raad te ontfutselen?

Ik heb eens zitten rekenen: je moet ongeveer 1500 stemmen bij het Forum weghalen om ze één zetel te laten kwijtraken. Bij één stembureau zoveel stemmen omwisselen lijkt me al moeilijk, maar hoe krijg je meer mensen zo gek om bij verschillende stembureaus te gaan frauderen.

Baudet wil in het nieuws komen. Met ideeën die de Amsterdammers aanspreken lukt dat kennelijk niet. Ja, dan moet je het maar met stomme ideeën proberen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten