maandag 5 maart 2018

NEUTRAAL

In Duitsland is door iemand, of door meer iemanden, het voorstel gedaan het volkslied genderneutraal te maken. Woorden als "Vaterland" en "Brüderlich" zouden verwijderd/gewijzigd moeten worden.

Voor je het weet heb hier natuurlijk mensen die dat ook wel een goed idee vinden, maar hoe maak je het Wilhelmus genderneutraal? Dan zou je onze hele vaderlandse geschiedenis genderneutraal moeten maken, maar hoeveel Kenau's hadden we hier nu helemaal.

Eigenlijk is het vreemd dat hier nog geen stemmen zijn opgegaan voor een meer multicultureel volkslied. Mag je van Nederlandse Moslims verwachten dat ze met enige overtuiging zingen "Mijn schild ende betrouwen zijt gij o God , mijn heer"? Of moeten ze daar maar "Allah" bij denken. Eerlijk gezegd zing ik die tekst ook niet enthousiast mee. Nog eerlijker gezegd: ik zing dat Wilhelmus al jaren niet meer mee. Ik ben geen Wilhelmus van Nassouwe. Ik ben "vrij", maar over dat "onverveerd" twijfel ik enigszins. Een "Prinse van Oranje" ben ik zeker niet en de koning van Hispanje heb ik van ze langzal ze leven nog niet geëed.

Ik ben er ook niet voor een eigentijds volsklied te laten schrijven. Dat hebben we al eens gedaan en daar kwam een nogal racistische tekst uit, over Neerlands bloed van vreemde smetten vrij. De Spanjaarden hebben het wel goed gezien: die hebben alleen een melodie, La Marcha Real.

We schijnen wel een volkslied te moeten hebben, want er moet een muziekje gespeeld worden bij het hijzen van de Nedelandse vlag, als 'we' weer eens een gouden medaille hebben gewonnen. Oké, we schaffen de tekst af en houden de melodie. Hoeven de basisschoolkinderen die tekst ook niet meer uit hun hoofd te leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten