donderdag 19 oktober 2017

BELONING

De kans is groot, schreef de Volkskrant, dat VVD'er Bruno Bruins aantreedt als minister van Onderwijs. (...) Hij is nu de baas van uitkeringsinstantie UWV. Dat is hij al sinds 1 januari 2012.

Mij stond bij dat het UWV nogal eens op negatieve wijze in het nieuws kwam. Ik ging dus eens googelen en kwam terecht bij de website UWVreselijk. Er is heel wat fout gegaan bij het UWV en dat allemaal onder verantwoordelijkheid van Bruno Bruins. Moet je zo'n man dan 'belonen' met een plaats in de regering?

Dat 'belonen' gebruik ik niet toevallig. Als er gewerkt wordt aan een nieuw kabinet, met name in de fase waarin het om de 'poppetjes' gaat, hoor of lees je nog wel eens dat iemand als 'beloning' minister of staatssecretaris wordt. Ik heb het deze periode pas één keer gelezen, weet niet meer waar en om wie het ging. Hoe dan ook, als een partij een partijlid wil belonen is dat best, maar maak hem of haar dan erelid of erevoorzitter. Boeiend voor die ca. 50.000 CDA-leden, maar wat hebben die andere 17.000.000 burgers van dit land daarmee te maken? Een goed partijlid is niet automatisch een goed bewindspersoon.

Voor D66 wordt Kajsa Ollongren niet alleen minister, maar ook vice-premier. Daar keek ik van op. Ze is (nu nog) wethouder en loco-burgemeester van Amsterdam. Als ze in Amsterdam zou blijven, zou ze zomaar tot waarnemend burgemeester benoemd kunnen worden. Dat zou ze dan naar verwachting een jaar blijven. Dat zou een mooie opstap kunnen zijn naar een definitieve benoeming tot burgemeester. Waarom kiest ze nu voor het ministerschap? Dat duurt, naar mijn idee, hooguit twee jaar. Een burgemeester wordt voor zes jaar benoemd. Ik zou het wel weten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten