donderdag 10 augustus 2017

CANTA

In het winkelcentrum waar ik dagelijks mijn boodschappen doe, wemelt het van de scootmobielen, inclusief het mijne. Minder vaak zie je de Canta, die er volgens mij al was voordat het scootmobiel populair werd. Voordelen van de Canta t.o.v. de scootmobiel zijn: 1. je zit altijd droog; 2. hij heeft een hogere maximumsnelheid; 3. hij heeft een groter bereik; 4. je kunt een passagier meenemen. Nadeel is dat je er niet zo makkelijk mee de supermarkt doorkruist.

Onooglijk en aandoenlijk en af en toe hinderlijk als er weer eens eentje midden over het fietspad kachelt, en je er niet langs kunt met je Speed Pedelec. Dat schrijft de Volkskrant, die vervolgens schrijft dat de Canta verdwijnt, d.w.z. de Canta in zijn huidig vorm. Er komt een nieuw model. Of die weer Canta gaat heten (vermoedelijk wel, of iets dat erop lijkt - de naam is ijzersterk) en hoe deze eruit gaat zien, wil de fabrikant nog niet vertellen, want dat levert straks weer een mooi persmoment op. 'Komend najaar' wordt hij gepresenteerd.

De Canta is geliefd onder mensen met een mobiliteitsbeperking en (dat verraste me wel enigszins) onder jongeren, die er droog mee door stad en ommeland crossen en hem uit naam der wet gewoon op een invalidenparkeerplaats mogen knallen. Of op de stoep.

De Canta heeft er inmiddels een concurrent bij: de Biro.
Biro Nederland noemt als voordelen o.a. dat je zorgeloos op het trottoir parkeert, zonder parkeerkosten. Als je ook nog eens jong en hufterig genoeg bent, kun je hem ook nog op een invalidenparkeerplaats kwijt.

Vanwege dat wettelijke toegestane parkeren op invalidenparkeerplaatsen en op de stoep is de Canta minder geliefd bij stadsbestuurders, die hem het liefst van het trottoir en fietspad bannen, omdat het madurodamkarretje juist daar al snel SUV-proporties aanneemt. Amsterdam, waar de Canta bijzonder populair is, wil het voertuigje vanaf 1 januari 2019 van de stoep weren als de eigenaar geen handicap heeft. Dat betekent dat terechte Canta- of Birobestuurders een bewijs van gehandicapt zijn bij de gemeente moeten halen en dat handhavers er weer een taak bij krijgen.

Hoe lang gaat het nog duren voor het voor mensen, met name jongeren, zonder beperkingen m.b.t. hun mobiliteit, 'hip', 'vet' of 'cool' wordt zich met Canta of Biro door stad en ommeland te bewegen? De overheidmoet maar vast regeltjes gaan bedenken, liefst ingaande 1-1-2018.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten