zondag 2 april 2017

CAM

Het gaat nog een jaar duren voor ik, hopelijk vrij regelmatig, gebruik zal maken van de Amsterdamse metro. Volgend jaar zomer immers, zeven jaar later dan gepland, gaat dan eindelijk de Noor-Zuidlijn rijden en ik woon nu eenmaal op een steenworp aftsand van het noordelijke begin van de lijn.

Tot nu toe heb ik zelden gebruik gemaakt van de metro. Ik weet dus weinig tot niets van de omstandigheden waaronder die functioneert. In Het PAROOL las ik: Weinig zo smerig als de liften in metrostations. Menig urinoir ruikt nog frisser.

Dat leidt niet bepaald tot animo om binnen enige, inmiddels afzienbare, tijd aan het gebruik van de  metro te beginnen. Maar ik hoef niet uitgebreid te wanhopen: Om wildplassen in de lift tegen te gaan, kondigt het vervoersbedrijf een proef met de 'Pee-cam' aan: een microcamera die wordt geactiveerd door vochtsensoren in de liftvloer.

"De Pee-cam staat in directe verbinding met een beeldscherm bij de ingang van de lift, waarop geprojecteerd wordt. Liften worden door wildplassers veel gebruikt omdat ze zich daar ongezien wanen. Met de komst van de Pee-cam is dat nu voorbij," aldus het GVB.


Goed plan van het GVB, toch? Maar: het is vandaag twee april. Het bericht stond in Het PAROOL van gisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten